torsdag den 31. juli 2014

Maries Sataydip


Fed dip og masser af farvestrålende grøntsager udgør en let og lækker aftensmad, så kast dig endeligt over de vietnamesiske forårsruller en varm sommerdag, hvor sulten ikke er så stor og lysten til at stå i køkkenet er begrænset.

Sidst vi var i madklubben serverede Marie vietnamesiske forårsruller med en rigtig lækker og nem sataydip. Lige siden har jeg tænkt på at gøre hende kunsten efter, så det gjorde jeg også en dag. Desværre var der ingen dessert i form af Ben&Jerrys, jordbær og enorme flødeboller som i madklubben, men godt smagte det nu alligevel :)
Kristian var dog ikke begejstret for den slags "kondom-mad", så næste gang får han nok bare et pitabrød eller noget dertil :)
Rispandekagerne kan købes i de fleste supermarkeder og skal udblødes i lidt koldt vand inden de kan rulles om fyldet. Det er nemmest at tage en stor skål vand ind til bordet og så dyppe pandekagerne i takt med at de laves. Jeg skar et par kyllingebryster i strimler og stegte dem i soya, limesaft og sesamfrø. Ja, og så en masse grøntsager i tynde strimler.
Dippen er virkeligt god. Mængderne er mest vejledende, så bland og smag til alt efter hvor sød/salt/syrlig du ønsker den.



Maries Sataydip (4 pers.)
1½ dl. crunchy peanutbutter
1 dl. kokosmælk
1 spsk. rød karrypasta
1 tsk. sukker
ca. 1 spsk. fish sauce
saft af 1-2 lime

Bland alle ingredienserne godt sammen. Jeg synes det er nemmest med en gaffel.
Smag til med limesaft, sukker og fishsauce.



4 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

Den lyder rigtig lækker - den skal jeg prøve :-)

Lise sagde ...

Dette er en af vores favorit retter :)

Den dip vi bruger består af peanutbutter, limesaft, lidt lys muscovado sukker, chili og frisk ingefær.

Andrea22 sagde ...

Hahaha det var nøjagtig samme reaktion jeg fik fra min kæreste da jeg første (og sidste) gang serverede det for ham.. Det må da være deres tankegang der er helt forkert skruet sammen :D Jeg synes i hvert fald at det er utroligt lækkert og bliver nødt til at prøve denne dip :)

MissMuffin sagde ...

Piskeriset, det er også bare så nemt:)

Lise, jeg kan simpelthen ikke fordrage ingefær. Ved godt det er skrækkeligt sundt, men jeg kan bare ikke klemme det ned:)

Andrea, jeg synes også at det er vildt lækkert, så Kristian får bare noget brød til næste gang.