mandag den 30. marts 2015

Anmeldelse; "Brød og Kager- Kærlighed til hjemmebag" af Trine Hahnemann (Politikens Forlag)

 Jeg bager alt, alt for lidt lige for tiden. Alt for lidt madlavning og bagning generelt, men overskuddet er der ikke helt lige nu. Ja, og så spiser vi heller ikke rigtigt hverken hvede eller mælkeprodukter pga. Kristians intolerance, så det gør det hele lidt mere ensformigt.
Kage- og bagebøger er dog stadig mine favorit-kogebøger:)
Brød og kager er også min favoritspise, haha! Så mon ikke der på et tidpunkt blier tid og lyst til at bage igen..
En af mine første og mest brugte kogebøger er "Hverdagsmad" af Trine Hahnemann, så jeg glædede mig til at få endnu en af hendes bøger. Denne gang en bog og brød og kager.
Der er ikke så mange nye eller anderledes opskrifter i bogen, mest flest af de gammeldags og velkendte af slagsen. Alle er forholdsvis nemme at gå til og kræver heller ikke nogle særlige ingredienser.
Der er opskrifter på kager, wienerbrød, brød,  kiks, smørrebrød, småretter, syltetøj og kompotter og lidt juleopskrifter. En lidt mærkelig sammensætning efter min smag. Især afsnittet om smørrebrød virker lidt malplaceret.
Brødopskrifterne er de mest interessante. Der er mange spændende opskrifter og Trine bager med både surdej og biga. Jeg elsker at bage med surdej!

Bogen er lavet i noget lækkert, mat papir. På den måde kommer bogen til at virke dejligt rustik og den indbyder til hjemmebag. Desværre synes jeg at billederne er meget mørke og næsten lidt dystre. Jeg kan godt lide, at billederne er meget enkle uden en masse dims, men jeg synes generelt at bogens billeder er alt for mørke og næsten triste. Det er ret ærgerligt. Tror måske at man har søgt den hjemmelavede, rustikke stil i lidt for stort et omfang.

En fin og brugbar bog, men nok ikke den der bliver slidt op- skal dog lige prøve at bage Valnøddemakronlagkagen, for den ser sååå lækker ud:)

Ingen kommentarer: