søndag den 3. april 2016

Single-mad


Produktionen den anden dag; 2 slags juice, hummus, granatæbler og så stegte jeg også lige en omgang deller.

Noget jeg ofte bliver spurgt om er opskrifter på singlemad nu hvor jeg bor alene. Jeg laver ikke en masse spændende mad, men jeg forbereder næsten hver uge med lidt forskelligt til skabe og køleskab, så det er nemt for mig at smide noget sammen. Det er typisk søndag jeg går i køkkenet og bruger en times tid eller to, for jeg synes det betaler sig i en travl hverdag.
Jeg har stadig gæster hver uge og jeg spiser stadig ude hver uge, så det er ikke mange dage jeg spiser hjemme alene.
De dage jeg spiser hjemme bliver det ofte en omelet, en salat eller en rugbrødsmad, for jeg er også så heldig at jeg får varm mad til frokost flere gange om ugen på arbejde.


I mit køleskab/fryser/skabe har jeg altid:
  • Æg
  • Knækbrød
  • Makrel og tun på dåse
  • En eller anden slags kål
  • Frosne bær og spinat
  • Pitabrød- jeg foretrækker dem på frost, der meget bedre end de andre
  • Ost
Jeg supplerer med en eller flere af disse:
  • Steger en kylling, bager noget laks eller steger nogle frikadeller.
  • Skærer annanas, granatæbler, melon osv. ud så det er nemt at gå til.
  • Min favorit boghvede-granola.
  • Stenalderbrød, morgenmadsvafler eller chia-grød.
  • Koger quinoa, amaranth o.lign til at blande i salater.
  • En stor portion kålsalat.
  • Hummus, pesto eller fetadip.
  • Koger en stor portion grøntsagssuppe.
  • Presser nogle glas grøntsagsjuice.
Hvad spiser alle i andre singler?

9 kommentarer:

Anonym sagde ...

Syntes lyder mere spændende en mit der tit bliver det samme så en god ide at lave noget et par timer.Så der er til flere gange må jeg se om ikke kan få sat i værk.

Lise sagde ...

Wok, suppe, og salater var mine farvoritter som single :) I weekenden var det altid en eller anden ret med fløde ;)

Theresa sagde ...

Dine juices, ser lækre ud, hvad kommer du normalt i dem? Kæmper lidt med mine og få en god smag deri.

Selvom vi er to i hverdagen er det meal-prep der er vejen frem her i huset, så vi får noget lækkert og fornuftigt i løbet af ugen. Jeg river ofte gulerødder og snitter nogle løg og gemmer i køleskabet, så er det altid nemt at lave en kødsovs eller nogle hurtige frikadeller, da snitte arbejdet er overstået.

MissMuffin sagde ...

Anonym, det tager lidt tid og planlægning, men jeg synes det kan betale sig :)

Lise, det er næsten det samme for mig :) Wok er jeg dog ikke helt vild med, men suppe og salat er også ofte på menuen hos mig :)

Theresa, jeg gjorde det også da jeg boede med Kristian, bare i et lidt mindre omfang. Det gør nemlig bare alting lidt lettere.

Er man til ingefær er det jo en god smagsgiver, men jeg hader ingefær. Til gengæld er jeg vild med selleri, så det er der ofte i!
Som hovedregel har jeg altid en slags frugt i og så citron.
Jeg synes at æbler, ananas og appelsiner er de bedste frugter.
Af grøntsager er det oftest spinat, rødbede, gulerødder, peberfrugt og/eller agurk.
I den røde: rødbede, citron, æble og selleri.
I den orange: gulerod, æble og meget citron.
En anden favorit er gulerod+appelsin+citron+rød peberfrugt eller spinat+agurk+ananas+citron.

Camilsen sagde ...

Er bloggen ved at lukke helt ned ?? 😏

Annette sagde ...

Hej Sabine!

Jeg savner dine opdateringer,har altid hygget mig med din blog og fundet inspiration til lækkert mad og boligindretning.Jeg har dagligt gennem flere år været inde på din side og nydt dine skønne billeder.Håber du får lyst og til at blogge igen.

Hilsen
Annette

Anonym sagde ...

Hej Sabina

Jeg savner også rigtig meget dine opdateringer her på bloggen. Har ligeledes fulgt bloggen dagligt med glæde.
Håber du har det godt og snart vender tilbage.
God sommer til dig.

Mange sommerhilsner herfra

anni sagde ...

Hej Sabina! har lige stöbert lidt paa din blog. Der er jo sket en masse i den sidste tid! Er du ikke paa FB mere? Jeg kom til at taenke paa dig, da jeg saa at Line var blevet gift! Jeg önsker dig alt godt for din fremtid, blive ved med at vaere saa posetiv !
Mange hilsener Anni

MissMuffin sagde ...

Camilsen, den har hvertfald været på solid pause :) Nu må vi se og jeg puster lidt liv i den igen eller hvordan det næste stykke tid kommer til at se ud..

Annette, det har været lidt knapt med lysten og tiden. Og så sker der bare heller ikke så meget blog-venlig i en lejlighed på 70 kvm. i Aalborg midtby og et single-køleskab :)

Anonym, tak for den søde hilsen. God sommer!

Anni, jeg er på FB, men bare ikke særligt aktiv. Det går godt her med alting, men lysten til bloggen har bare været lidt aftagende.