torsdag den 8. august 2013

Ferskentærte med marcipan

Smukke, søde og bløde ferskner passer perfekt sammen med en lille omgang marcipan. Det er den her tærte hvertfald et bevis på:)
Jeg hader at arbejde med mørdej og denne gang var heller ikke nogen fornøjelse, men den blev virkeligt fin, tynd og sprød. Til denne tærteform brugte jeg dog ikke det hele, nok nærmere det halve, så der er en fin rest i fryseren til en anden gang.
Opskriften er fra "Sommersødt" fra AltForDamerne. Jeg tilsatte lidt vanilje, for det kan man aldrig få nok af. Vi spiste den til en omgang eftermiddags-kaffe hos Lotte og Carsten. Bare lige sammen med en klat iskold creme fraiche rørt med vaniljesukker. Lækkert til den lune tærte. Vil du servere den som dessert, så skal det næsten være med en kugle god vaniljeis og måske lidt friske hindbær.

Ferskentærte med marcipan (6 pers.)
Mørdej:
150 g. smør
225 g. mel
75 g. flormelis
1 æggeblomme
evt. 1 spsk. koldt vand

Fyld:
2 æg
1½ dl. sukker
150 g. marcipan
75 g. blødt smør
50 g. mel
1 tsk. vaniljepulver

3 store, modne ferskner

Kom mel og flormelis i en skål. Smulder smørret deri og rør det sammen til en krummende konsistens. Tilsæt æggeblommen og ælt dejen sammen. Ælt ikke for længe, så bliver den sej. Er den for tør, så tilsæt lidt vand.
Pak den i husholdningsfilm og lad den hvile på køl i 1 times tid.
Smør din tærteform med lidt fedtstof.
Rul dejen ud mellem 2 stykker bagepapir. Jeg synes, at det er besværligt, så jeg presser den ud i formen med mine fingre i flere små stykker. Ikke helt så kønt, men det ses ikke når fyldet kommer på.
Bland alle ingredienserne til fyldet godt sammen og fordel det i tærteformen.
Skær fersknerne i både og læg dem pænt oveni tærten.
Bag tærten i 30-35 min. ved 180 grader. Pas på, at den ikke er bliver for mørk,
Serveres lun.

TIP: Kan sagtens bages i forvejen og varmes op ved høj temperatur i kort tid.

4 kommentarer:

TestMedTestPå sagde ...

Wow de her billeder får mine tænder til at løbe i vand!! Det ser virkelig lækkert og sommeragtigt ud! Opskriften ryger i gemmerne! Tak! :-)

MissMuffin sagde ...

Edith, det er også en sød og sommerlig sag, som vi spiste på en af de lune sommerdage:)

Piskeriset sagde ...

Den ser dejlig let og luftig ud - fin til en sommerdag, hvor kage helst ikke skal være alt for bastant :-)

MissMuffin sagde ...

Piskeris, den var også rigtig lækker og selvom den var ret sød, så var der altså plads til 2 stykker :)