torsdag den 30. oktober 2014

Boligindretning; Hvordan finder du din personlige stil?



Da jeg lavede "Hvem er I?"-indlægget skrev mange af jer, at I godt kunne lide at læse om boligindretning og se min personlige stil. Så jeg vil prøve at skrive lidt om hvordan jeg har fundet min personlige stil imellem de maaange muligheder der findes og nogle tips til hvordan man kan finde sin egen stil. 

  1. Skriv ned hvad du kan lide
    Træ, farver, hvidt, råt, keramik, læder, feminint, rene flader osv. Vælg de elementer ud, som du synes allerbedst om. Man kan sjældent få det hele, så jeg må også nogle gange vælge lækre ting fra, fordi de bare ikke passer ind herhjemme. Herhjemme er indretningen koncentreret om træ, keramik, tekstiler og nogle få udvalgte farver. Tag gerne udgangspunkt i hvad du allerede har og gerne vil beholde.
  2. Søg efter inspiration
    Brug tid på at kigge på boligindretning. Magasiner, boligblogs, Pinterest, bøger og butikker er gode steder at søge inspiration. Det er det også at være på besøg hos andre. Mine veninder bor rigtigt lækkert, så der får jeg tit ny inspiration og henter hjælp hvis jeg ikke kan beslutte mig eller mangler ideer. 
  3. Materialer
    Brug mange forskellige materialer når du indretter. Metaller, beton og læder giver fx et lidt mere køligt udseende, mens strik, skind og træ giver en lidt mere varmt udseende. Tænk i blødt/hårdt og varmt/koldt.
  4. Små skridt
    Det er ikke muligt at lave alt om på en gang. Start med de små ting eller tag et rum af gangen. Det er mere overskueligt og du kan bedre se, om du har ramt rigtigt. Vær tålmodig og vent på at du finder de helt rigtige ting. Det er bedre end at bruge penge på noget billigt, som du ikke er glad for alligevel.
  5. Planlæg dine rum
    Bor du meget småt er det ikke en god ide med store og mørke møbler, for så vil de sluge meget af lyset. Skal du indrette store rum, så vælg store møbler, så det ikke kommer til at se tomt og bart ud. Skal et rum have flere funktioner, fx. med en arbejdsplads i stuen, så kræver det planlægning at få plads til det hele, så det stadig er funktionelt og pænt.
  6. Bland nyt og gammelt
    Det er svært at få en personlig stil med ene nye ting. Nyt design sammen med loppefund og arvestykker er super fint, for det giver et godt modspil til hinanden. Der skal ikke ret mange ting af den ene eller anden slags til at give lidt modspil, så det betyder ikke at du skal tilbringe hver lørdag på loppemarkeder eller spendere alle dine penge i de dyre interiørbutikker for at få en personlig stil.
  7. Tænk over dine behov
    Har du mange ting, som du har brug for opbevaring til, så prioriter det. Har du små børn er glasborde og skarpe kanter ikke særligt praktiske. Tænk også over din hverdag; er i mange til at spise sammen eller har du ofte gæster, så prioriter et spisebord højt. Kan du godt lide at gøre rent og nusse i din bolig eller skal det passe sig selv og være nemt, så skal der ikke være for meget nips eller mange planter, som der skal vandes.
  8. Farver og kontraster
    Bestem dig for nogle farver, som skal gå igen i møbler, tekstiler, keramik og billeder. Jeg synes, at det bliver kedeligt med en farve, fx sort og hvid som basis + limegrøn. Er du vild med grøn, så brug flere nuancer af grøn, det giver mere liv og varme.
    Mange begår den fejl når de indretter, at der ikke er nok kontraster i det hele. Så bliver resultatet blegt og fladt, så sørg for noget der giver kant. Herhjemme bruger jeg fx sorte rammer sammen med tekstiler og keramik med sorte striber til at give vores meget lyse hjem lidt kant.
Jeg håber, at I kan bruge mine tanker til noget :)
Det er hvertfald sådan vi har fundet frem til indretningen herhjemme.

6 kommentarer:

loppemor sagde ...

Hej hvor bor du hyggelige :) og lækkert. Den lille mus på billedet hvor er den skøn :)

MissMuffin sagde ...

loppemor, mange tak :)
Musen er håndlavet af en kendt kunstner(kan selvfølgeligt ikke huske hvem) og købt i en lille butik i Blokhus. Kristian elsker træfigurer, så vi har efterhånden en del :)

loppemor sagde ...

Træfigurer er også en skøn ting har selv to aber :) og ønske mig den stor gulv aber fra kaj boje :) men den er noget peberet

MissMuffin sagde ...

Den er Kristian også helt vild efter, men der trækker jeg altså grænsen :)

hulebo sagde ...

Tak - det er da helt fantastisk! Jeg vil gemme indlægget og finde det frem, når jeg har været til eksamen i januar. Så har jeg nemlig besluttet mig for, at mit hjem skal være mere end bare praktisk. Mine børn er ved at være store, så nu kan de også begynde at passe på tingene.
Jeg har dog katte, der også kommer ind, så jeg skal også tænke over, at der er risiko for en klo i ny og næ...
Jeg kan helt sikkert bruge dine ideer til at gå i gang med at finde min egen hulebo-stil :)

MissMuffin sagde ...

hulebo, godt at du kan bruge den :)
Herhjemme har vi jo hund og indimellem kat i møblerne, så der er også taget forbehold for det. Den største udfordring synes jeg altid er at finde udstyr til kæledyrene, som ikke er grimt og farvestrålende, så herhjemme har vi flere alternative kurve, som passer ind i indretningen og som dyrene samtidig er tilfredse med..