tirsdag den 17. juli 2012

Grillet fersken med mascarponeskum

Ferskner er en af mine ynglingsfrugter, men denne dessert imponerede ikke.
Det var ligesom, at kardemommen blev alt for dominerende og mascarponeskummen var for flad og fed i smagen til at give nok modspil. En klat vaniljeis havde sikkert været meget bedre!
Opskriften er fra et lille hæfte med sommerdesserter, som fulgte med Femina sidste uge.
Vi fik den, da vi var i sommerhus med Lotte og Carsten i weekenden..

Grillet fersken med mascarponeskum (4 pers)
4 ferskner
1 bakke hindbær
4 hele kardemommekapsler
½ dl. vindruekerneolie

Mascarponeskum:
125 g. mascarpone
1½ dl. piskefløde
2 spsk. flormelis
1 spsk. fintrevet citronskal

Flæk kardemommekapslerne, skrab frøene ud og knus dem godt. Rør det ud i olien.
Pisk fløden til skum.
Rør mascarponen med flormelis. Vend den forsigtigt i flødeskummet sammen med citronskallen.
Lige inden servering deles fersknerne i halve og stenen fjernes.
Pensel fersknerne med kardemomme-olien og gril dem et minut på hver side- enten på grillen eller en meget varm grillpande.
Server fersknerne lune med en klat mascarponeskum og friske hindbær.

5 kommentarer:

Anonym sagde ...

Øv at desserten ikke levede op til forventningerne. Den ser dog lækker ud, så med lidt finpudsning så tror jeg at jeg prøve lykken med denne dessert til den næste grillaften. For ferskner og mascarpone lyder som en god kombination. :)
Mvh. Helle

MissMuffin sagde ...

Helle, jeg synes ikke, at det er en god kombination. Mascarponen bliver al for flad og fed, så brug hellere en god vaniljeis. Det tror jeg vil være et hit..

Anonym sagde ...

Ja, du har helt ret, og mascarpone skal have ret meget modspil af f.eks. citron, for ikke at blive for, ja flad og fed. :) Måske man skal gemme mascarponen til en anden dag, og bare satse på vaniljeisen, eller evt. en fuldfed cremefraiche med lidt vanilje og citronskal :)

Josephine sagde ...

Hvor har du bare nogle gode opskrifter :)

stylebyjosephine.blogspot.com

MissMuffin sagde ...

Helle, det ville jeg gøre. Ferskner og kardemomme har jo også en lidt "blød og sød" smag, så der er ikke nok modspil. Vaniljeis tror jeg vil være lækkert til, også fordi at fersknerne serveres lune

Josephine, mange tak:)