mandag den 12. april 2010

Baronessens hjemmelavede müsli...


For at prøve noget andet end den vanlige müsli prøvede jeg idag at lave en omgang fra Baronessens kogebog.
Den er meget SØD, men der er også noget honning og noget sirup i- måske den bedre passer til at blive spist i små mængder til søndagsbrunch istedet for til hverdag:)
Så der er ikke plads til chokoladestykkerne i denne omgang..
Müslien skal spises ovenpå min morgensmoothie, som de næste dage dage kommer til at være disse smoothiesblandinger- de er på tilbud i Føtex denne uge til 10 kr. Så skal de bar li i blenderen med ½ advocado og en sjat soyamælk.

Baronessens hjemmlavede müsli

2 dl akaciehonning
1 1/4 dl lys sirup
1 dl solsikkeolie
1 spsk vaniljesukker
200 g havregryn
50 g branflakes (havde jeg ikke, så brugte speltfras)
35 g hørfrø
35 g solsikkekerner
35 g græskarkerner
50 g hakkede mandler
50 g hakkede paranødder (jeg brugte bar flere mandler)
50 g hakkede hasselnødder (jeg brugte valnødder)
20 g kokos
100 g rosiner
50 g tranebær

Bland havregryn, speltfras, kerner og frø i en stor skål.
Smelt honning, sirup, olie og vaniljesukker i en gryde.
Bland det sammen.
Spred blandingen ud på en bageplade med bagepapir og rist det i ovnen ved 180 grader i 15 min.
Bland nødder og kokos i og rist yderligere 15 min.
Vend rundt i blandingen undervejs.
Bland rosiner og tranbær i og rist yderligere i 8 min.
Tag dte ud af ovnen og lad det køle af, inden du kommer det i en lufttæt beholder.



Imorgen begynder de lange dage med meget transport igen, så det kræver lidt forberedelser.
Madpakken fx.
Så en dåse økologiske salatbønner er marineret i olivenolie, citronsaft, oregano og urtesalt. Imorgen bliver de del af en salat med soltørrede tomater og tun, måske et lille stykke brød til også.
Nu skal jeg li ha tjek på Ipod'en, for den er svær at undvære i bussen:)
Men først skal gulvene li tørre færdige, for der er støvsuget og vasket gulv her til aften. Emma er startet med at fælde, så hun efterlader "mine-pekingesere" over det hele...

4 kommentarer:

Anonym sagde ...

Smoothie-blandningen er rigtig god. Især med 3 dl. appelsinjuice!

Muslien ser rigtig lækker ud, men lyder ikke som noget der passer ind i en slankekur, så jeg må nok nøjes med at savle over dit billed :)

MissMuffin sagde ...

Jeg bruger aldrig juice i mine smoothies, synes tit at det smager for meget igennem:)
Den er oss meget sød, så jeg tor jeg vil gemme det meste til den brunch jeg snart skal holde og så istedet lave en portion af den jeg plejer...

Louise sagde ...

Putter du en advocado i smoothien? :) Det har jeg aldrig hørt om før, giver den smag eller konsistens?

MissMuffin sagde ...

Det gør jeg nemlig Louise- eller nu kun ½ advocado:)
Det er noget jeg stødte på hos en anden blogger og siden har jeg været vild med det:)
Det giver ikke den vilde smag, men en god og cremet konsistens, samtidig med du får et skud protein og sunde olier..
Banan giver også en god konsistens, men det smager bar meget igennem, så jeg bruger mest advocado..
Næste step bliver, at jeg skal prøve at komme spinat i, men det kræver lidt overvindelse:)