fredag den 29. marts 2013

Burgerboller med spelt og ruggryn

Vi fik burgere den anden dag og det kræver jo en hjemmelavet burgerbolle, for dem man kan købe er jo det rene pap!
Jeg er begyndt at rulle min dej ud og så stikke bollerne ud med en skål, for jeg kan godt lide, at bollerne ikke bliver for høje og at der ikke er alt for meget brød.
Opskriften kiggede jeg på hos Line, men lavede et par ændringer, for jeg har rimeligt mange rester i skabene, som trænger til at blive brugt.

Burgerboller med spelt og ruggryn (6 stk.)
25 g. gær
2½ dl. lunken vand
2 spsk. olivenolie
1 tsk. salt
1 tsk. rørsukker
75 g. speltmel
50 g. ruggryn
ca. 250 g. hvedemel

Rør gæren ud i vandet.
Tilsæt olivenolie, sukker, salt, speltmel og ruggryn. Bland det godt.
Tilsæt melet lidt af gangen og ælt til du får en fast og elastisk dej.
Lad den hæve lunt og tildækket i 1 time.
Ælt hurtigt dejen igennem og rul den ud til ca 1-1½ cm. tykkelse. Brug en skål til at stikke 6 boller ud. Ellers kan du bare dele dejen i 6 og så trille til boller.
Sæt bollerne på en bageplade med bagepapir og lad dem efterhæve lunt og tildækket 30 min.
Bag bollerne i 10-12 min. ved 210 grader. De skal lyde hule, når du banker dem på bunden.
Lad dem køle af på en rist.

2 kommentarer:

Unknown sagde ...

Er det burgerbollerne som er vist på billedet? Så tror jeg du fik lavet pitabrød i stedet :)

MissMuffin sagde ...

Jenny, ja det er burgerboller og nej, det er ikke pitabrød! Metoden er måske nok den samme, men de her laves tykkere end hvis man laver pitabrød. De er ikke hule inden i...