tirsdag den 30. april 2013

Madeleines med rosenvand og citron

 Til min fødselsdagsbrunch havde jeg lyst til en lille let kage, ikke noget tung som muffins med frosting eller tykke pandekager. Bare en lille, sød bid. Så jeg lavede Madelienes, for det er en sød og fin lille kage. Nogle var dog temmeligt skuffede over "at det bare var det kage der var":)
Opskriften fandt jeg hos Hverken fugl eller fisk. Jeg lavede dobbelt portion og fik 15-16stk. Jeg kom kun 2 spsk. rosenvand i, for jeg var bange for at de ville blive for parfumerede, men det kunne sagtens ha fået lidt mere.
Formen har jeg købt i Salling. De fåes i forskellige størrelser og i forskellige materialer. Min form er i metal og fungerede rigtig godt.
Rosenvand kan man købe i etniske grønthandlere.
De smager skønt af citron og gæsterne var vilde med en klat nutella smurt på, men det synes jeg nu ikke at de behøves.

Madeleines (15-16 stk.)
2 æg
80 g. rørsukker
2-3 spsk. rosenvand
skal af 1 lille citron
90 g. mel
100 g. smeltet smør
smør til formen

Pisk æg, rørsukker, rosenvand og citronskal let og luftig, så sukkeret bliver helt opløst.
Vend hvedemelet i.
Vend herefter melet i og bliv ved med at vende til at dejen er glat og blank.
Stil den på køl i min. 30 min.
Smør din form med lidt smør hvis den er af metal. Fordel dejen heri- ca. 2/3 op.
Bag dem i 8-10 min ved 180 grader. De skal være faste, svampede og med en let brun kant.
Vip dem op af formen og lad dem afkøle på en bagerist. De er gode både lune og kolde.

Ingen kommentarer: