onsdag den 19. februar 2014

Den bedste Tunmousse

Jeg har lavet denne tunmousse flere gange, for det er bare den bedste! Den er uden smør, men stadig ikke kalorielet. Flødeskummen giver bare den helt rigtige konsistens, så den ikke bliver for tung.
Opskriften er fra Line, men med egne ændringer. Den store mængde husblas er en lille smule svær at få smeltet i væsken, så her er det vigtigt at den er varm nok og at det bliver rørt ordenligt ud deri.
Sidste gang blev den serveret som en del af et større frokostbord, for vi havde 2 hold venner til frokost. Den blev ikke spist op, men jeg havde også lavet bacon med leverpostej, æg med rejer, røget laks, frikadeller, et ostefad og meget mere. Den duer til alt; forret, en god frokost, en del af en buffet, madpakken osv. Den smager bare godt!


Tunmousse (6-8 pers.)
3 ds. tun i vand
½ finthakket løg
1 fed hvidlæg, presset
100 g. mayonnaise
85 g. creme fraiche 18%
saft af 1 citron
8 blade husblas
1/4 piskefløde
salt, peber

Hæld vandet fra tunen og mos den sammen med løg, hvidløg, mayonnaise og cremefraiche. Smag til med salt og peber.
Udblød husblasen i koldt vand. Varm citronsaften op. Kom husblasen i citronsaften med det vand der hænger ved. Rør husblasen ud i citronsaften.
Rør den ud i tun-blandingen.
Pisk fløden til skum og vend den i.
Kom det hele i en 1-liters form af silikone og lad den sætte sig natten over.

4 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

Spændende trick mht. flødeskummet - det kan være, jeg skal prøve det på et tidspunkt :-)

MissMuffin sagde ...

Piskeriset, det giver hvertfald den rigtige "mousse" konsistens, så den ikke bliver så tung. Mit næste projekt i den retning er at prøve din svigerfars laksemousse :)

Det Stormske Køkken sagde ...

Uhm, endnu en opskrift på tunmousse. Som om jeg ikke har afprøvet nok, så lyder denne også lækker og gemmes lige i favoritter :)

MissMuffin sagde ...

Rebelsig, når du har prøvet denne, så er jeg sikker på at du ikke gider prøve andre :)