onsdag den 7. januar 2015

Appelsinkylling med peberfrugt

Denne ret er ikke særligt fotogen, men den smager altså virkeligt godt og er fuld af gode grøntsager:)

Det er virkeligt sjældent jeg eksperimentere i køkkenet, men det sker ind imellem. Jeg køber ofte kød, der er sat ned pga. holdbarheden og smider i fryseren. Vi får langt bedre kød, sparer penge og så er det jo også godt for miljøet. Stop Spild af Mad-kampagnen sidder godt fast i mig efterhånden og vores madspil er minimeret en del det seneste år.
Jeg købte en bakke med øko-kyllingelår, men jeg synes det kan være lidt svært at finde på noget spændende. Det her blev rigtigt lækkert og med masser af grøntsager, så det bliver helt sikkert en ny favorit herhjemme. Den kræver lidt tid på komfuret, men passer ellers sig selv, så det kan også godt gå en hverdag. Tror Madklubben skal forvente at blive udsat for det en dag :)
Passata er mosede tomater på flaske. Det fås i de fleste supermarkeder og koster ikke alverden. Det giver en god sauce og er samtidig en nem måde at få ekstra grøntsager på.

Appelsinkylling med peberfrugt
8 kyllingelår uden overlår
2 store løg
2 fed hvidløg
1 gul peberfrugt
1 rød peberfrugt
2 gulerødder
1 flaske passata
saft af 2 store appelsiner
olivenolie, salt, peber

Varm olivenolie op i en stor, dyb pande. Krydder kyllingelårene med salt og peber og brun dem godt af på alle sider.
Imens snittes grøntsagerne; hak løget, pres hvidløgene, skær peberfrugter i tynde strimler og riv gulerødderne groft.
Kom alle grøntsagerne, passata og appelsinsaft over kyllingen.
Kom låg på og lad det simre ca. 45 min. til at lårene er meget møre.
Serveres med brune ris og en sprød kålsalat.

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Lækkert har lavet kyllingelår med estragon fra go appetit i mandags.... lækkert og nemt

Unknown sagde ...

Det lyder nu altså rigtig lækkert!

Jeg er også helt vild med at tilsætte appelsin smag til langt de fleste af mine retter lige for tiden. Perket balance mellem sødme og syrlighed.

Jeg har også for vane lige at gå en tur forbi dato boksen for ar se om det ikke skulle være noget godt billigt kød til fryseren (;

Anonym sagde ...

Mmm, jeg elsker tomatsovs med appelsin. Det gør virkelig underværker.

Jeg synes i øvrigt godt, at man kan se lækkerheden på billedet :-)