mandag den 19. maj 2014

Anmeldelse: "Bagelyst" af Annemette Voss (Politikens Forlag)

Må indrømme, at jeg ikke har fuldt ret meget med i "Den Store Bagedyst", for jeg synes lige pludseligt at der var kageprogrammer over alt og sådan går det jo ofte når noget bliver populært. Derfor kender jeg heller ikke en masse til Annemette Voss, men hendes bog er landet i min postkasse og jeg må sige, at den er rigtigt fin. 


Bogen indeholder hele 60 opskrifter på alt fra "Klassikkere", "Tærter", "Skærekager og Muffins", "Lagkager", "Dessertkager", "Små lækkerier" og "Anledningskager".
Masser af opskrifter på kager, som de fleste kender, men som har fået et lille personligt tvist og masser af nye og anderledes opskrifter. Opskrifterne rigtigt "hjemmebag" uden så mange fancy teknikker, så alle kan være med og få et godt resultat. Det er ikke fancy konditorkunst, men det giver virkeligt også bogen noget charme og jeg tror, at den vil tiltale de fleste, uanset ambitionsniveau og bageerfaring.
Det eneste jeg synes er lidt synd er afsnittet om "anledningskager". Det er ikke ret stort og virker mest som om det lige er presset ind, så der også lige er noget der dækker fødselsdage, påske og jul. Det kunne godt være "sparret" væk- måske til en bog nr. 2?
Layoutet er enkelt, feminint og giver også det der indtryk af, at det er "rigtigt hjemmebag" man skal til at i gang med. Billederne er store og rigtigt flotte. Jeg kan især godt lide, at man på mange af billederne virkeligt lader kagerne fylde, så man får nogle gode nærfotos af de lækre sager. Når billederne er så gode, så synes jeg også at det er synd at de små bokse med tips og vejledninger mange gange er placeret netop på billedet.
Der er også angivet sværhedsgrad, arbejdstid, bagetid og hviletid, så det bliver overskueligt at se hvor stort et projekt den enkelte opskrift er.

Bogen får 5 store ud af 6 mulige stjerner.
Der er lige et par småting der halter, men generelt er det en virkeligt fin og hyggelig bagebog med masser af personlighed og spændende opskrifter.


2 kommentarer:

Lene B. sagde ...

Den ser helt sikkert spændende ud, hun har lige lavet en ny-fortolkning af min mors opskrift på æblekanelkage, som er kommet med i et tillæg i Ude & Hjemme, og ja, den smager også bare rigtig godt.

Elsker både min mors gamle op-skrift, det gælder om, at gemme de gode gamle opskrifter fra ens mødre :0))

du er velkommen til at låne den på min blog - smil Lene
http://justlove2ndhandbyleneb.blogspot.dk/2014/05/nyfortolkning-af-ble-kanelkage-v-kage.html

MissMuffin sagde ...

Lene, det er en spændende bog må man sige:)
Du har helt ret i, at de gamle opskrifter ikke må gå i glemmebogen, men de kan sommetider trænge til en opdatering:)