fredag den 23. maj 2014

Low Carb Hørfrøbrød

Selvom jeg har bagt meget og egentligt betragter mig selv som rimelig god til at bage, så har jeg bare ikke knækket rugbrøds-koden og det ender altid for bastant, klægt, fladt i smagen eller et eller andet der imellem. Jeg elsker ellers rugbrød. Kernebrødet uden mel er derfor blevet et hit herhjemme, for det smager næsten lige som rugbrød, er nemt at bage og så lykkes det hver evig eneste gang. For at få lidt variation over versionen med nødder kastede jeg mig ud i endnu en af Vanløse Blues opskrifter, nemlig et low carb brød uden mel, men med masser af kerner.
Jeg spiser ikke efter lowcarb-principperne, men finder ofte inspiration her, for min mave trives med mindre stivelse. Eller, det er sikkert bare med mindre gluten. Så jeg forsøger at spare lidt på det i hverdagen, så der er plads til rigtigt kage engang imellem. Det skal altså bages med mel, smør og sukker, ellers er det ikke kage:)


Da jeg havde rørt dejen synes jeg de så meget yoghurt-agtig ud, så jeg tjekkede lige opskriften igen. Så havde jeg selvfølgeligt kommet alt for meget yoghurt i, så jeg justerede lidt på dejen med ekstra loppefrøskaller, hørfrø og et par æg. Heldigvis fik jeg også et godt og saftig brød ud af det.
Dette brød kræver en foodprocessor til at kværne hørfrøene og de skal have nogle omgange før der sker noget.
Brødet føles lidt vådt når det skæres, men det er fint, fast og virker ikke klægt når man tygger på det. Det er bedst i lidt tykke skiver- det er testet med både ost, Nutella og spegepølse med stor succes:) Helt sikkert et brød jeg vil bage igen. Jeg fik 20 pæne skiver ud af denne portion, som jeg har frosset ned i mindre pakker, så det er nemt lige at tage op.

Low Carb Hørfrøbrød
1 flaske æggehvider (250 ml.)
2 æg
200 g. græsk yoghurt
200 g. kværnede hørfrø
150 g. hele hørfrø
1 dl. solsikkekerner
4 spsk. Husk
2 tsk. bagepulver
½ dl. olivenolie
1 tsk. salt

Pisk æg, æggehvider og yoghurt godt sammen.
Tilsæt de øvrige ingredienser og rør til en jævn dej. Konsistensen er som en tyk grød.
Kom dejen i en bageform, evt. med bagepapir i bunden.
Bag det ved 150 grader i ca. 1 time.
Lad brødet hvile lidt i formen inden det vendes ud på en rist til afkøling.

3 kommentarer:

Unknown sagde ...

Sikke dog en smuk præsentation af brødet Sabine! Wauw!

Jeg får helt selv lyst til at bage nu!

Ha en dejlig lørdag!
Kh maria

MissMuffin sagde ...

Maria, når jeg lige har tid kan jeg godt lide at dimse lidt med billedopstillinger, men det er nu ikke så tit at jeg gør det længere:)

Unknown sagde ...

Tuluung-di-Approve-pak,ddddddddd,,,ManjuR.