torsdag den 31. maj 2012

Rugstykker med solsikkekerner

Opskriften på disse sprøde rugstykker er også et udklip fra et "Hendes Verden". De ligner ikke rigtig billedet, men de smager skønt og sprødt. Perfekte til frikadelle-sandwich på madpakken:) De er grove og ret faste i krummen, så de mætter rigtig godt, men de holder sig nok kun lækre i et par dage inden de bliver lidt tørre.
Jeg fik 8 boller ud af portionen, men jeg lavede dem også lidt store, så de passede til vores madpakke.

Rugstykker med solsikkekerner (12 stk.)
25 g. gær
2 dl. vand
2 dl. kærnemælk
1 tsk. salt
2 dl. solsikkekerner
2 spsk. olie
200 g. rugmel
300 g. hvedemel
1 sammenpisket æg til pensling
rugflager til drys

Rør gæren ud i vandet og tilsæt kærnemælk, salt, solsikkekerner og olie.
Tilsæt rugmelet og halvdelen af hvedemelet og rør det godt sammen.
Lad det trække 5 min.
Tilsæt derefter resten af hvedemelet lidt efter lidt og ælt til dejen er smidig og let klistret.
Lad den hæve lunt og tildækket i ca. 1 time.
Rul dejen ud til en firkant på et meldrysset bord. Skær firkanter ud efter den ønskede størrelse.
Læg dem på en bageplade med bagepapir og lad dem efterhæve 20 min.
Pensel boller med æg og drys med rugflager.
Bag dem ca. 20 min. ved 200 grader.

3 kommentarer:

Smølfine sagde ...

Hvor er det nogle fine stykker - og et vildt fint billede :)

MissMuffin sagde ...

Tak Smølfine- nogle gange er det ikke så meget der skal til- et fint stykke bånd er faktisk nok:)

Anonym sagde ...

Kan man bruge grahamsmel i stedet for rugmel?:)