lørdag den 27. juli 2013

Satay-kyllingespyd med peanutdip

Jeg har virkeligt en forkærlighed for mad på spyd, mens Kristian synes det er temmelig besværligt. De her spyd blev nu godkendt, men han var ikke vild med peanutsaucen.
Jeg synes nu, at det smagte godt:)
Opskriften er med inspiration fra AltForDamernes sommertillæg "Sommermad", men der var virkeligt meget ingefær og fishsauce i, så jeg lavede min engen version.
Vi fik en salat af ærtesalat, vandmelon, bittesmå tomater og sesam med lidt god olivenolie over.

Satay-kyllingespyd med peanutdip (2 pers.)
Spyd:
2 kyllingebryster
1 tsk. chilipasta
2 fed hvidløg, presset
3 spsk. fishsauce
5 spsk. neutral olie
2 tsk. rørsukker
2 kaffirlimeblade
1 lime, saften heraf

Peanutdip:
½ dl. crunchy peanutbutter
½ dl. kokosmælk
1-1½ dl. fishsauce
½ lime, saften heraf
salt, peber

Læg 6-8 grillspyd af træ i vand i ca. 30 min. Så går der ikke ild i dem.
Rør alle ingredienserne til peanutdippen sammen og smag til med lidt salt, peber og limesaft. Kan med fordel blendes, da det er svært at røre sammen.
Rør chilipasta, hvidløg, fishsauce, olie, rørsukker, limeblade og limesaft sammen.
Skær kyllingen ud i små stykker og træk det på grillspydene . Pensel dem med halvdelen af marinaden og grill dem i ca. 5 min. på hver side. Hæld resten af marinaden over og server.

2 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

Det er da perfekt sommermad! Kyllingespyd med peanutsauce er også en vinder her hos os ;-)

MissMuffin sagde ...

Det er det nemlig:) Så det er bare ham Kristian, der er kræsen:)