tirsdag den 16. juli 2013

Kernebrød uden mel

Nu måtte jeg også afprøve det omdiskuterede kernebrød uden mel, der skulle være en LCHF-erstatning for vores elskede rugbrød.
Først tænkte jeg, at det var et frygteligt dyrt brød at lave, hvis det skulle erstatte mine rugbrødsmadder til frokost, men jeg fik alligevel 26 tynde skiver, plus endeskiverne og det var helt okay- det er super net at skære når det er koldt. Dem jeg ikke lige skulle spise frøs jeg ned, for de skulle være lige så gode efter en tur i fryseren.
Jeg har hørt mange blandende meninger omkring brødet, især at det skulle være meget olieret. Det oplevede jeg ikke, men om det var fordi jeg glemte det i ovnen så det fik 20 min. ekstra, det ved jeg ikke :) Jeg synes det smager rigtig godt, mætter rigtigt godt og virkeligt giver noget at tygge på. Så jeg kan sagtens finde på at bage det igen..

Kernebrød uden mel
100 g. hørfrø
100 g. solsikkekerner
100 g. sesamfrø
100 g. græskarkerner
100 g. mandler, grofthakkede
100 g. hasselnødder, grofthakkede
½ dl. olie
5 æg
150 g. revet ost (jeg brugte cheddar)
2 tsk. salt

Bland kerner, frø og nødder sammen med olie og salt.
Pisk æggene let sammen og vend dem i sammen med osten.
Kom massen i en brødform med bagepapir og glat overfladen lidt.
Bag brødet ved 160 grader i ca. 1 time, måske lidt mere. Mit fik 1 time og 20 min. fordi jeg glemte det..
Lad det køle helt af på en rist inden du skærer det i skiver.




4 kommentarer:

Marian N. Larsen sagde ...

jeg er ret vild med kernebrödet uden mel! Og hvis man lige kommer lidt hakkede dadler i smager det jo naesten som kage!

MissMuffin sagde ...

Marian, jeg kan så ikke fordrage dadler, så det må jeg hellere lade være med- måske lidt tørrede tranebær istedet:)

Zita sagde ...

This bread looks so lovely i google translated the recipe... I think it will work out, fingers crossed!

MissMuffin sagde ...

Zita, i hope so! Its a really nice recipe without all the carbs:)