onsdag den 4. februar 2009

Grøntsagslasange, helstegt kylling og salat..

Idag skulle min rômertopf i brug: en kylling blev fyldt med citronstykker, penslet med honning, salt, peber og rosmarin, lagt i fadet med løg, hvidløg, marsala og lidt hvidvin.
Dertil fik vi en lækker grøntsagslasange/pastafad og en blandet salat af iceberg, rød snackpeber, sugarsnaps, agurk og pinjekerner. Dressingen blev rørt af græsk yoghurt, citron og avjar relish.


Grøntsagslasange:


5oo g frisk spinat

1 porrer i tynde ringe

6 tomater

1 bakke champignon(250 g)

1 pakke friske lasangeplader

½ l mælk

40 g smør

½ dl mel

2 dl revet ost


Skyl og nip spinaten, og damp den med den smule væske der hænger ved og porrene.
Rens og hak champignonerne.
Skær tomaterne i skiver.
Rør melet ud i lidt af mælken, tilsæt resten af mælen og kog op under omrøring. Tilsæt smørret under omrøring og lad koge et par min.
Tilsæt spinat+porrer og champignon, og lad simre med et par min.
Kom et lag af spinatblandingen i bunden af et fad, derefter et lag tomat og så et lag pasta. Lig et lag mere på og afslut med tomat. Drys med revet ost.
Bages ved 200 grader i ca 40 minutter.


Opskriften er fra Den store Let og Lækkert fra Gyldendal, men med porrer og mere tomat end originalopskriften, for Kristian er ikke så vild med spinat, men spiste nu godt af det.




Kyllingen blev utroligt lækker og saftig, ikke sidste gang den laves i lerfadet!



4 kommentarer:

Mette Lykke sagde ...

Umm.. det må jeg prøve, jeg har sådan en rømer dims...Og jeg kan lige forstille hvordan kyllingen bliver saftig...
Lasagnen lyde også lækker...

MissMuffin sagde ...

Jeg syns hvertfald der er stor forskel på sidst hvor jeg bare lavede kyllingen i en bradepande- men om det er metoden eller kyllingen er ikke godt at vide..

Den fik 2½ time ved 180 grader...

Madame sagde ...

Det lyder fantastisk lækkert!!! Det vil jeg prøve at lave hjemme hos os. Tak for en dejlig idé :-)

MissMuffin sagde ...

Det var da så lidt Madame:)
Det kan være svært at finde på nyt engang imellem..