tirsdag den 26. juni 2012

Jordbær- og rabarbertrifli med makroner og vaniljecreme

Efter den lækre kalvesteg til Sankt Hans skulle der en lille dessert til.
Valget faldte på denne sommerlige trifli fra Magasinet Mad! nr. 5/2012.
Super nem at lave og ret så lækker. Selv Kristian var meget begejstret selvom han ikke er så vild med andre desserter end is.
Makronerne køber jeg selvfølgeligt i Sallings Bageriudsalg, for de bager dem selv. De smager virkeligt fantastisk og jeg kan sagtens spise dem som slik:)
Både rabarberkompot, vaniljecreme og rensning af jordbær kan gøres i god tid, så det er oplagt til gæster;)
Skynd dig at få den lavet, for det er en perfekt måde at få brugt sæsonens lækre jordbær og rabarber på:)

Jordbær- og rabarbertrifli (4-6 pers.)
400 g. rabarber
100-150 g. rørsukker
300 g. friske jordbær
100 g makroner

Vaniljecreme:
½ vaniljestang
3 dl. piskefløde
2 spsk. flormelis

Rens rabarberstilkene og skær dem i små tern.
Bland rabarber og sukker i et lille ildfast fad og bag det ved 125 grader i ca. 20 min, til rabarberne er møre. Mos det godt sammen til en ensartet kompot.
Skrab kornene ud af vaniljestangen og mos det sammen med flormelis.
Pisk det sammen med fløden til en blød og let skum.
Rens jordbærrene og skær dem i små tern.
Ved servering knuses makronerne og fordel halvdelen i 4 små serveringsskåle eller glas. Top med et lag rabaerberkompot, et lag jordbærstykker og et lag vaniljecreme. Gentag med endnu et lag- hvis der er plads:)
Pynr med lidt knuste makroner og lidt jordbær.

10 kommentarer:

Pernille sagde ...

Yes please!

Camilla sagde ...

mmmmmmmmmmmmmmmmmmmm - mums, det ser lækkert ud, og nu ved jeg lige præcis hvad jeg skal bruge nogle af de rabarber jeg har liggende i fryseren til :o)

MissMuffin sagde ...

Pernille, lige mine ord:)

Camilla, det er virkeligt enkelt, men også bare super velsmagende:)

Susanne sagde ...

Mums det ser virkelig lækkert ud.

Kristine (CookieCrumble) sagde ...

ååååh GUF!

MissMuffin sagde ...

Susanne, det var virkeligt lækkert. Friskt, let og sødt:)

Kristine, lav den nu bare- jeg ved du vil elske det:)

Mette sagde ...

Nøj, det ser lækkert ud... og jeg har rabarber i fryseren :)

Mette sagde ...

Sidste punkt i ingredienslisten er det flormelis - eller fløde som der står?

MissMuffin sagde ...

Mette, ja det var flomelis- nu er det rettet:)

Mette sagde ...

Det ser helt vildt lækkert ud. Tror jeg vil lave det til aften :-)