onsdag den 14. september 2011

Sportsmandens rugboller

Nu hvor der er kommet gang i madpakken igen, så er der også kommet gang i bageriet.
Denne opskrift er fra den smukke bog, "Byens Bedste Brød" af Rikke Gryberg, men jeg synes ikke rigtig, at bollerne blev som forventet.
De er nemlig blevet en lille smule tørre og slet ikke så smukke og rugbrøds-agtige som på billedet.
Sån synes jeg tit at det er når jeg bager med rugmel. På billederne er der smukke, saftige boller, som ligner rugbrød og når jeg så bager, så er det sån nogle blege boller der kommer ud af det... Øv!
Bruger jeg mon det forkerte mel eller bare de forkerte opskrifter?

Det er nok ikke en opskrift jeg kommer til at lave igen, men de smager nu ganske godt og mætter rigtig fint.

Sportsmandens rugboller (7 stk.)
25 g. gær
2 dl. vand
½ dl. øl
½ spsk. salt
½ tsk. honning
25 g. solsikkekerner
25 g. havregryn
150 g. rugmel
175-200 g. hvedemel

Rør gæren ud i vand og øl.
Tilsæt salt, honning, solsikkekerner, havregryn og rugmel.
Ælt hvedemelt i lidt af gangen og ælt det rigtig godt til en ensartet dej.
Lad den hæve lunt og tiltækket i 30 min.
Del dejen i 7 stykker og rul dem ud til flade, runde boller.
Kom dem på en bageplade med bagepapir og lad dem efterhæve tildækket i ca. 2 timer.
Pensel bollerne med vand og drys med solsikkekerner.
Varm ovnen op på 230 grader med en lille bradepande i bunden.
Sæt bollerne i ovnen, hæld 1 dl. vand i bradepanden og skru ned på 200 grader.
Bages i 12-15 minutter.
Lad dem køle af på en bagerist.

4 kommentarer:

Xenia sagde ...

Øv, at de ikke blev som du ville. Men sådan synes jeg også oftest det er, når jeg forsøger mig med rugbrødsboller og lignende. Det bliver overhovedet ikke mørkt og groft nok! Så jeg har fx helt opgivet at bage gode rugbrødsboller selv - i hvert fald når nu jeg ikke er så meget for at skulle til at have en surdej kørende ;)

MissMuffin sagde ...

Xenia, jeg tænker også lidt, at man skulle lave en lille portion rugbrødsdej at bage dem af, men det er altså også lidt besværligt..
Salling laver nogle lækre rugbrødsboller, så dem må jeg så købe mig til...

Piskeriset sagde ...

Prøv evt. at tilføje lidt kærnemælk eller yoghurt - det plejer at give saftigere brød :-)

MissMuffin sagde ...

Piskeris, det var måske en god ide faktisk.
Men jeg har lidt en plan om, hvordan det skal lykkedes mig at få dem rigtige næste gang, så jeg prøver lige en anden metode:)