torsdag den 19. december 2013

Blomsterbergs Vaniljekranse

Mange har bagt Mette Blomsterbergs vaniljekranse og fået nogle meget smukke kranse, selvom de kun er lavet med en sprøjtepose med tyl. Så dem måtte jeg prøve. Jeg kunne så bare overhovedet ikke tykke dem ud, lige meget hvor meget jeg asede og masede. Så jeg gav dig en smule mere smør og så gik det. Men så kom de altså også til at se noget flade ud:)
Mor Jyttes Vaniljekranse, det er altså den bedste og nemmeste opskrift ind til videre og den holder jeg fast i til næste år. De er søde, sprøde og smager lige som de skal. Denne opskrift giver masser af mandelsmag, men også lidt sejhed.
Ikke lige en succes, men jeg kan alligevel anbefale Mette Blomsterbergs bog "Jul", for den er smuk, der er masser af stemning og personlighed og fyldt med de lækreste sager.


Blomsterbergs Vaniljekranse (35-40 stk.)
200-230 g. blødt smør

1 vaniljestang
180 g. sukker
1 æg
250 g. hvedemel
75 g. mandelmel



Flæk vaniljestangen og skrab kornene ud. Rør sukker, vanilje og smør godt sammen.
Rør ægget i. Tilsæt hvedemel og mandelmel og rør sammen til en ensartet masse.
Kom dejen i en sprøjtepose med en stjernetyl og sprøjt vaniljekranse på en bageplade beklædt med bagepapir.
Bag vaniljekransene i ovnen ved 200 grader i 10-14 minutter.

2 kommentarer:

Julie Søndergaard sagde ...

Jeg fandt nøjagtig samme opskrift fra en michelin kok fra søllerød kro, bortset fra at der skulle bruges 2 æg frem for 1.
Jeg valgte også en opskrift hvor man kunne bruge sprøjtepose, da min kødhakker gik i stykker tidligere på året, og denne opskrift (med de 2 æg) var ret nem at få ud af posen.

Men dertil sagt, så flyder de stadig meget ud, og der var næsten ikke noget hul tilbage, så æstetisk syntes jeg ikke at opskriften holder... Jeg vil til hver en tid anbefale dem hvor de skal køres ud med kødhakkermaskine, de bliver altså flottest :-) - og har den rigtige smag!

MissMuffin sagde ...

Julie, "Mor Jyttes Vaniljekranse" holder formen, også med sprøjtepose og tylle. Jeg fik et tip om at give sprøjteposen en hurtig tur i mikroovnen så dejen lige bliver blød..