onsdag den 4. december 2013

Langtidshævet tranebærbrød med mandler

Lørdag aften var menuen ost, pølse og rødvin og dejligt selskab.
Jeg stod for maden og købte bla. mine egne oste-favoritter; taleggio, Vesterhavsost og den nye Arla Unika "Gammel Knas", som er en lagret havarti. Sååå godt alt sammen! Ja, så var der selvfølgeligt også lidt tapenade, nødder i honning og druer.
Til al den ost og pølse skal der selvfølgeligt brød til. Jeg bagte et alm. lyst maltbrød og så dette lækre tranebærbrød, der passede rigtigt godt sammen med de gode oste.
Siruppen er fra Helsebixen og smager utroligt godt. Den smager nærmest af pandekager i weekenden:)
Nå, det her skulle jo gerne ende med en opskrift :)

Langtidshævet tranebærbrød med mandler
15 g. gær
4 dl. koldt vand
½ dl. tranebærsirup
½ spsk. salt
25 g. tørrede tranebær
½ dl. mandler, grofthakkede
2 dl. sigtemel
Hvedemel

Rør gæren ud i vandet.
Tilsæt sirup, salt, tørrede tranebær, mandler og sigtemel og rør det godt sammen.
Kom hvedemel i lidt af gangen til du har en fast, smidig og let klistret dej.
Kom den i en skål og dæk den med husholdningsfilm. Lad den hæve natten over i køleskabet.
Tag dejen ud af køleskabet og lad den stå ude en halv times tid.
Ælt hurtigt dejen igennem og del den i 3 stykker. Tril til lange pølser. Pres pølserne sammen i enden og flet dem herefter ind over hinanden. Sammel dem til sidst på samme måde.
Læg bødet på en bageplade med bagepapir og bag det i 35-40 min ved 210 grader.
Det skal lyde hult og sprødt når du banker på det.
Lad det køle af på en bagerist.

6 kommentarer:

Sofie sagde ...

Den opskrift må prøves en dag. Mums :)

Piskeriset sagde ...

Det var en meget dårlig strategi at tjekke bloggen lige inden sengetid. Nu vil jeg ligge og fantasere om ost, rødvin og lækkert brød, inden jeg skal sove... jeg ender bare med at spise hovedpuden i søvne :-D

Kristine (CookieCrumble) sagde ...

GOSH det ser lækkert ud !!! Forestiller mig lige Gammel knas sammen med den basse der! ååååh. DREAMING!!!

MissMuffin sagde ...

Sofie, det smager også super godt:)

Piskeriset, jeg har advaret dig om at det er en dum ide :)

Kristine, det er en god drøm. Er ret vild med ost for tiden- købte et downtownbevis med 10 oste, nødder i honning og brød for 250 kr. igår. Så skal der være ostegilde!

Louiogbearnaisen sagde ...

Ork, det lyder bare fantastisk :) Efter en praktik hos Arla, var jeg indlagt til daglig ostesmagning, så jeg er endelig ved at blive voksen her i år ;) Meeen med god rødvin og skønt brød kan det meste ryge ned :D

MissMuffin sagde ...

Loui, jeg ville elske daglig ostesmagning, men jeg er altså også bare ved at være ret så vild med ost :) Brød og rødvin klæder det nu altså bare rigtigt godt:)