lørdag den 28. december 2013

Anmeldelse: 5:2 kurens Kogebog

 Nu nærmer januar sig og dermed også tiden for slankekur for rigtig manges vedkommende.
I sensommeren fastede jeg i en periode efter 5:2 kurens principper og tabte et par centimeter her og der, uden at jeg led den store nød. Jeg stoppede, da jeg startede i praktik, da jeg ikke kunne få fasten til at gå op med frokostordningen og det at være et godt forbillede for udsatte unge, hvor der sagtens kunne sidde nogen med spiseforstyrrelser imellem.
Nu slutter min praktik snart og så starter jeg op på 5:2 igen, primært for at tabe mig de der 5-7 kg. der har sat sig steder de ikke høre til:)
Så skal der selvfølgeligt også lige skrues op for den sunde madlavning med masser af grønt, fisk og gode olier og lidt ned for stivelse, sukker og takeaway.
Kogebogen indeholder ikke de vilde gourmet-oplevelser, men fine og anvendelige opskrifter til fastedagene. Jeg ender altid med at spise æg og rugbrød, da det mætter bedst! I denne bog er der inspiration til aftensmad, som også kan laves til resten af familien. Ikke de store kulinariske oplevelser, men stadig med fokus på gode, rene råvarer, hvilket jeg synes er rigtigt vigtigt. Mange bruger Nupo og andre erstatnings-produkter på fastedagene, hvilket jeg slet ikke forstår at man gider indtage- hvorfor ikke spise sund, god og ren mad? Opskrifterne er enkle, billederne gode og det er nemt at der er angivet kalorier ved hver enkelt opskrift. Eneste minus er, at nogle af ingredienserne ikke bare lige er noget man finder i Netto kl. 17.35 onsdag eftermiddag.

Jeg vil give bogen 5 store ud af 6 mulige stjerner.
Den er lidt kedelig, men opfylder fint sit formål. Opskrifterne vil ikke være særligt interessante for andre end dem på 5:2. For dem på 5:2 vil den til gengæld være rigtig relevant og give god inspiration til sund og nærende aftensmad på fastedagene.

5 kommentarer:

Fru Nielsen sagde ...

Tak for din anmeldelse, brugbar og god!

Venligst Karen :-)

Tante Sød..og den sure øko-citron... sagde ...

Jeg har lige læst selve bogen og har besluttet at hoppe på efter nytår - er altid skeptisk overfor underlige mode-kure, men det lyder jo til at mange er glade for den og sir den virker. Og jeg trænger til at tabe en hel del!

Anonym sagde ...

Jeg er glad for din anmeldelse. Bogen venter på mig, når jeg kommer fra juleferie. Den er nok god til at få sparket sig selv i gang igen :)

MissMuffin sagde ...

Karen, det var så lidt da :)

Tante Sød, det er jeg også. Jeg har spist efter både "Kernesund Familie", Umahro, "Få en lykkelig krop på 28 uger" og LCHF, med intet andet resultat end det var besværligt og jeg blev lidt smågnaven. Jeg duer ikke til udelukkelses-kure! Fasten var jeg også meget skeptisk over for, men det virker altså for mig og det føles endda rigtigt godt i kroppen efter en fastedag...

Anonym, den er hvertfald rigtigt brugbar hvis man synes det der med kalorie-tælling er lidt uoverskueligt og besværligt :)

Kristine sagde ...

Jeg er helt med på modstanden af Nupo, men det er et godt middel til at få mad uden at få for mange kulhydrater + fuld næring... Og så er det nemt :-)

Tak for tippet om denne bog, man kan aldrig få for mange af gode opskrfiter på mad, som samtidig er slankevenlige.

Kh Kristine