søndag den 21. september 2014

Madbrød med porter og rugkerner

Duften af nybagt brød er virkeligt en fornøjelse- man burde kunne købe den duft på flaske:)
Det er slet ikke svært, dyrt eller besværligt at bage sit eget brød, så bare kast dig ud i det:)

I lang tid har jeg ikke rigtigt bagt. Har nok været lidt ramt af den der lowcarb-feber der florere over det hele. Nu har jeg heldigvis genoplevet fornøjelsen og det nærmest terapeutiske ved at bage sit eget brød. Duften og smagen af nybagt brød er bare fantastisk! Et stykke brød i ny og næ bliver ingen tykke af!
Dette brød bagte jeg til en madklub, hvor det blev serveret til den Asiatiske Fiskesuppe, som er et stort hit hos pigerne. Brødet passede godt til med den dybe smag af humle og malt. 
For at få det smukke mønster og den melde overflade har jeg brugt en hævekurv. De kan købes i mange isenkræmmere og helsekostforretninger til rimelige penge. Jeg plejer af børste mine af med en blød børste efter brug, så melet ikke tiltrækker melmider.

Madbrød med porter og rugkerner
25 g. gær
3 dl. porter eller anden mørk øl
2 dl. kogende vand
2 dl. rugkerner
2 spsk. maltmel
1 tsk. groft salt
2 dl. rugmel
Hvedemel

Start med at hælde det kogende vand over rugkernerne. Lad dem trække mindst ½ time, så rugkernerne bliver bløde.
Rør gæren ud i porteren og tilsæt rugkerner, maltmel, salt og rugmel. Rør det godt sammen.
Tilsæt hvedemel lidt af gangen og ælt til en fast og let klistret dej.
Lad den hæve lunt og tildækket til dobbelt størrelse, ca. 1 time.
Ælt dejen hurtigt igennem og kom den i en meldrysset hævekurv. Har du ikke sådan en kan du lade den hæve i en skål smurt med olivenolie eller bare forme det til en kugle og stille det på en bageplade. Lad efterhæve lunt og tildækket 1 time.
Vend forsigtigt brødet ud på en bageplade med bagepapir og bag i ca. 35 min. ved 210 grader.
Brødet skal lyde hult og sprødt når du banker let på det.
Lad afkøle på en rist min. ½ time inden du skærer i det.



3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Ih, hvor ser det lækkert ud! Og duften kommer igennem skærmen ;-) Jeg bager i perioder, men har ikke bagt ret meget på det seneste. Jeg tror dit brød skal være det første når jeg meget snart skal igang med at bage eget brød igen!

Piskeriset sagde ...

Smukt smukt brød! Og ja, det er skønt at bage selv. Jeg har også en hævekurv, men jeg glemmer ganske enkelt at bruge den (!), og spiser jeg ikke så tit brød... hm... men jeg må da lige huske at bruge kurven, næste gang chancen byder sig ;-)

MissMuffin sagde ...

Nana, jeg bager vidst også mest i perioder. Hvis lysten ikke er der bliver resultatet bare heller ikke så godt. De sidste gange har været vellykkede :)

Piskeriset, hvis jeg ikke blev så tyk og oppustet af al den brød, så ville jeg nok leve af brød med smør en stor del af tiden :)
Jeg finder mine kurve frem engang imellem, for det er skønt at veksle mellem teknikkerne :)