tirsdag den 23. september 2014

Chia-knækbrød


Knækbrød med fuldfed ost er en af mine favoritter på morgenbordet eller måske bare lige som en lille snack om eftermiddagen.

Jeg elsker knækbrød, men synes nu ikke at jeg har det store held med at bage det selv. Det bliver altid lidt for sejt/blødt eller som her, alt for skrøbeligt.
Smagen fejler bestemt ikke noget, men de smuldre for mig. Måske fordi jeg var for ivrig med at få dem helt tynde, måske det bare ikke er meningen at jeg skal bage knækbrød selv. Jeg fik hvertfald kun en lille kagedåse med pæne stykker og et glas med små stykker, som smager udmærket på yoghurt.
Opskriften er fra Jane Faber.
Chiafrø er dyre, men jeg synes nu at en bøtte strækker langt. De er fyldt med gode sager, især mange af de gode Omega3-fedtsyrer. Når chiafrø blandes med væske danner de en tyk gele, som kan bruges som bindemiddel i bagværk og desserter.

Chia-knækbrød (1 bageplade)
2  ½ dl. vand
1 dl. chiafrø
1 dl. hørfrø
1 dl. sesamfrø
1 dl. solsikkekerner
1½ dl. græskarkerner
1 tsk. salt


Bland chiafrøene med 2 dl. vand. Lad det stå og trække i ca. 10 min, så det danner et tyk gele-agtig klump. Rør evt. i det en enkelt gang undervejs, så det bliver blandet godt.
Kom de øvrige kerner og salt i en skål og bland chiafrøene deri. Rør godt sammen til en klistret dej.
Er den for tør tilsættes den sidste ½ dl. vand.

Kom dejen ud på en bageplade med bagepapir og glat den godt ud i et jævnt lag.
Brug et pizzahjul til at skære ud i den ønskede størrelse. Det virker måske lidt formålsløst, men det gør det nemmere når de er bagt og skal deles.
Bag ved 160 grader i 1 time.
Køl helt af og opbevar knækbrødene i en tætsluttende dåse.



2 kommentarer:

Camilla sagde ...

Det var en skam - de ser ellers gode ud. Har du prøvet den der opskrift på knækbrød, der nærmest er alle steder? Den synes jeg fungerer upåklageligt :-)

MissMuffin sagde ...

Camilla, det har jeg faktisk, men det er ved at være længe siden sidst. De blev også okay, men ikke helt så sprøde som jeg kunne drømme om..