fredag den 5. september 2014

Svampe-ratatouille

Den store, røde gryde er hevet frem fra sit sommerhi, for nu er det ved at være tid til tunge, varmende simreretter. Denne her er virkeligt lækker og en god måde at få masser af grøntsager på.


Hver morgen ser jeg GO'morgen Danark, eller, det kører hvertfald i baggrunden. For nogle uger siden lavede Gorm denne lækre svampe-ratatouille og jeg vidste, at jeg også måtte afprøve den. Det smagte virkeligt godt!
Det tager lidt tid at lave og der bliver en god opvask, men det er besværet værd. Første dag spiste vi den med kartoffelmos. Jeg elsker kartoffelmos! Dagen efter blev den spist med en rød bøf og blomkålsris. Virkeligt lækkert. Næste gang laver jeg en dobbelt portion, så der er til fryseren, for den kan bruges til alverdens ting eller bare som tilbehør på en travl dag.
Vi har virkeligt mange æbler i haven, så jeg pressede selv mosten. Gør du ikke det, så køb en god, ufiltreret en. Brug også gerne forskellige svampe, for det giver forskellige teksturer. Jeg brugte champignon og kantareller.


Svampe-ratatouille (4 pers.)
500 g blandede svampe       
1 aubergine
1 squash       
2 gulerødder              
3 rødløg
3 fed hvidløg
200 g. god bacon, i tern      
3 dl æblemost       
2 tsk. rosmarin      
2 tsk. timian     
1,5 dl. fløde    
salt, peber                       

Gremolata:
1 økologisk citron
1 dusk persille
1 fed hvidløg

Tilbehør:
Fx kartoffelmos

Rens svampene og skær dem evt. i mindre stykker. Ikke alt for fint.
Hak løget og pres hvidløget. Skær squash, aubergine og gulerødder i grove tern.
Kom baconen i en stor stegegryde og steg til det er sprødt og gyldent.
Kom løg og hvidløg ved og steg videre.
Imens opvarmes en stor pande med olie. Rist først svampene til de er gyldne og kom dem i gryden med bacon.
Rist derefter først squash, så aubergine og til sidst gulerødderne og kom det hele op i gryden undervejs.
Tilsæt rosmarin, timian og æblemost og lad det simre til at æblemosten er kogt næsten helt ind.
Tilsæt derefter fløden og lad det koge ind. Smag til med salt og peber.
Imens laves gremolata'en. Riv citronskallen fint, hak persillen fint og pres hvidløget. Bland det hele godt sammen.
Server ratatouille'en med gremolata.

6 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

Den er også fuld af skønherlige råvarer, så det kan jeg godt forstå. Sådan en portion kunne jeg godt spise lige nu :-)

MissMuffin sagde ...

Piskeriset, og lige nu hvor det hele er i sæson er det jo også en forholdsvis billig ret at lave:)

Tante Sød..og den sure øko-citron... sagde ...

Mums da - de fleste ting er i min ugentlige grøntkasse, jeg må ud efter svampe!

MissMuffin sagde ...

Tante Sød, det smager virkeligt godt. Jeg havde aldrig tænkt på at bruge æblemost i sådan en omgang, men det giver bare så god en smag og dybde til retten.

Anonym sagde ...

Hej MissMuffin og tusind tak for en særdeles inspirerende blog :) Jeg har fulgt dig nogen tid nu, og har hentet masser af inspiration :)
Jeg er totalt hook på denne opskrift,og ingredienserne til en dobbeltportion.... Så tænkte om du mener det kan fryses?
Mange hilsner
Susanne Raben

MissMuffin sagde ...

Hej Susanne
Tak for de pæne ord:)
Ja, det er jeg ret sikker på at den kan. Jeg laver hvertfald dobbelt portion selv næste gang, så der kan komme en portion i fryseren :)