lørdag den 6. september 2014

Smukt håndarbejde og en svaghed for grønne glas

Når man bruger meget tid i køkkenet med gode råvarer, så skal de også serveres på smukkeste vis. For mig er det derfor også vigtigt, at bruge lidt tid på borddækning, både til hverdag og fest, gæster eller ej.

Her i weekenden fandt en stor portion arvestykker fra Kristians mor vej til os.
Kristians mor havde virkeligt god smag, så der har været guld imellem den store bunke af sager, som vi nu har modtaget. Prøv bare at se de her smukke duge. Der er virkeligt lagt mange timers arbejde i dem og de er vildt smukke. Vi er vidst 3. generation, der har disse duge, så de er selvfølgeligt ved at være lidt slidte, men alligevel er de i overraskende god stand. De må ellers have været med til en del fester gennem tiden:)
Kristian kan også huske, at de efter brug altid blev afleveret til en lokal "rulle-kone", men sådan nogle findes der vidst ikke mange af mere, så jeg må nøjes med min vaskemaskine og mit strygejern. For bruges, det skal de. Jeg synes det er vigtigt at dække pænt bord når der kommer gæster og det bliver endnu nemmere nu, når jeg kan smide en så flot dug udover bordet. Æhm... Er der så noget galt i, at en pludseligt og akut behov for nye tallerkener opstår? :) 
Normalt er jeg egentligt lidt farveforskrækket. Vi bor meget lyst og med naturmaterialer, kun brudt af lidt vinrød, lilla og rosa. 
Alligevel tiltrækkes jeg af grønne glas, for jeg synes de er sååå fine.
De yderste til højre er et fund fra GenbrugNord, men de 2 mod venstre er fra Kristians mor. Er de ikke fine?
I bunken af duge var der også en smuk grønmønstret dug af nyere dato, så der kan hvertfald dækkes op med grønt tema næste gang der kommer gæster til mad og vin:)

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jo, det er smukke ting I har fået. Jeg elsker også at dække bord, og jeg har virkelig meget forskelligt porcelæn og den slags ... Og efter jeg har fået butik der handler med sådan noget, kommer der løbende mere til ;-)

Tante Sød..og den sure øko-citron... sagde ...

Skøn skøn stil - jeg har lige givet 400 kr for en tilsvarende gammel dug i flot stand, men det er da meget mere hyggeligt at have arvet. Tillykke med tingene

MissMuffin sagde ...

Nana, jeg ville slet ikke kunne styre det hvis jeg havde din butik :)

Tante Sød, arvestykker er bare det bedste, men jeg elsker nu også at gøre et godt genbrugs-kup :)