mandag den 5. oktober 2009

Husets gulerodsbrud..

Salling laver verdens bedste gulerodsbrud og jeg ved, fra min tid som bagerpige derinde, at det er nogen de sælger rigtig mange af hver dag. Dog er det en lidt dyr og besværlig fornøjelse hvis jeg skal have dem med jævne mellemrum, så jeg har arbejdet mig frem til en opskrift der er næsten lige så god og noget billigere end Salling 9 kr pr. bolle:)
Af denne portion får man 7-8 meget store boller, men portionen kan sagtens ganges op.
Selvom bollerne er lavet af hvede, så fylder de godt i maven og smager rigtig godt med ost eller pålæg.
Denne gang er bollerne blevet helt orange indeni, for gulerødderne jeg har fået fat i er så fyldt med saft, så det ser rigtig fint ud.

Husets gulerodsbrud:
50 g gær
2½ dl kærnemælk
1 æg
½ dl sukker
3 store gulerødder, groftrevne
2 håndfulde solsikkekerner
100 g smeltet smør
500-600 g hvedemel

Rør gæren ud i kærnemælken.
Tilsæt æg, sukker, revet gulerod og solsikkekerner.
Tilsæt melet lidt efter lidt skiftevis med smørret og ælt dejen godt igen. Den skal være fast og elastisk, men stadig ret klistret.
Lad dejen hæve lunt og tildækket, min. 1 time til den er hævet til dobbelt størrelse.
Ælt dejen hurtigt igennem.
Del dejen i 7-8 stykker og sæt bollerne tæt på en bageplade med bagepapir.
Jeg plejer ikke at forme dem en helt masse.
Lad dem efterhæve 20-30 min.
Pensel bollerne med lidt vand og bag dem 12-15 min. ved 200 gr. varmluft.

27 kommentarer:

Mette Lykke sagde ...

Tak for opskriften min ven..
Tror du jeg kan lave dem, jeg er en torsk til at bage brød.. Det må være noget med den gær, jeg ikke behersker..

Lone sagde ...

Du frister med så mange skønne opskrifter, MissMuffin :-)

Jeg er bestemt ikke den store køkkenskriver og forsøger mig kun med småting i køkkenet.
Men du får det til at lyde så legende let at kokkerere, at jeg har kopieret mange af dine opskrifter, som jeg skal give mig i kast med hen ad vejen.
Du er også god til at nævne, hvad der har været vellykket og mindre ditto.

Denne vil jeg kopiere over i min MissMuffin-opskriftmappe. Tak :-)

Eva Nynne sagde ...

Wauw! Sikke nogle lækre gulerodsbrud, mon jeg kan omdanne dem til glutenfrie af slagsen?

MissMuffin sagde ...

Mette, jeg kommer altså også altid mere gær i end de fleste opskrifter nævner, ellers er jeg også tit uheldig:)
Dem her hæver fint pga. den store gærmængde især hvis de bar står lidt lunt, fx ved en radiator eller en tændt ovn..
Jeg synes du skal prøve, de smager så godt:)

Lone, tak for al rosen:)
Jeg laver sjældent mad der er vildt kompliceret, for det tiltaler mig ikke.
Jeg kan godt lide at pusle i køkkenet, men i virkeligheden besidder jeg ikke en særligt stor koncentration, så det må gerne være nemt og hurtigt!
Jeg håber du får held med nogle af opskrifterne:)

MissMuffin sagde ...

Åh ha Eva, jeg har faktisk aldrig prøvet at bage med glutenfrit mel, men hvis du prøver, så vil jeg meget gerne have en tilbagemelding:)

Pernille på 1. sagde ...

Din opskrift er printet ud, nu skal jeg lige have fat i nogle gulerødder, de ser nemlig rigtig dejlige ud dine boller :)

knus

Annette sagde ...

MissMuffin, hvor er du dog en utrolig dejlig pige ☺
Jeg kender særdeles godt Salling´s gulerodsbrud (har de i øvrigt stadig gulerodskagen) og føler allerede "savlet" løbe ned ad hagen. Jeg glæder mig meget til at prøve din opskrift. Tak skal du have.

Madame sagde ...

Det lyder bare rigtig lækkert, MissMuffin - de boller må jeg prøve at lave!

Tusind tak for opskriften :-)

MissMuffin sagde ...

Pernille, de er super gode!
Både til morgenmad og til frokost:)
Knus

Hvor er du sød Annette, tak:)
Jeg elsker Sallings brød, også selvom jeg har arbejdet der og spiste det hver dag! De har stadig gulerodskagen ja:)
Så hvis du savner gulerodsbrudene dernede i Holland, så kan disse sagtens anbefales som en erstatning:)

Madame, det synes jeg du skal gøre.
I min familie er de et stort hit:)
Jeg håber du vil synes om dem.

Sofie Maria sagde ...

Jeg elsker Sallings gulerodsbrud! Hver gang jeg besøgte min veninde i Århus, skulle jeg forbi Salling og ha' en ;) Jeg har tidligere søgt efter en opskrift som lignede, men uden held. Så du er jo fantastisk, at du har kreeret én selv! :)

MissMuffin sagde ...

Sallings gulerodsbrud er nemlig super gode Sofie Maria:)
De her er hvertfald det tætteste jeg selv kan komme på en opskrift, så jeg håber du vil synes om dem hvis du bager dem en dag:)

Anja sagde ...

Mmm, har lige bagt de her idag, og nøj hvor er de lækre. Havde ikke kærnemælk så lavede en blanding af A38 og mælk, det virkede vist fint :o) Men du har ret i de bliver store, lavede dobbelt portion og de væltede næsten ud over bagepladen da de var færdige med at hæve.

MissMuffin sagde ...

Hov Anja, jeg så dig tilfældigvis først nu:)
Ja, de hæver bar derud af, men gærmængden er også relativt stor.
De er bar gode ik?
Jeg bruger også nogle gange yoghurt dertil, det vigtigste er bar at det er et surmælksprodukt, almindeligt mælk giver ikke helt den samme smag..

Anonym sagde ...

Hej

Rigtig cool blog du har dig...
Hvis du er vild med gulerodsbrud, bør du prøve den her, super lette at lave og SUPER lækre!!!

http://newyorkerbyheart.blogspot.com/2009/11/gulerodsbrud-fra-bogen-meyers-bageri.html

/Daniel

MissMuffin sagde ...

Hej Daniel..

UNDSKYLD at jeg først ser dig nu, tak for rosen:)
Jeg har også overvejet at de skal afprøves, men min egen opskrift er bar lidt nemmere, haha:)
Nok elsker jeg at lave mad og bage, men jeg er i virkeligheden ret doven anlagt:)

Theaa sagde ...

er de bløde & 'svampede' i det? (-: arbejder selv i en bager, hvor vi har nogle sindssygt gode gulerodsbrud og jeg vil så gerne lave dem selv. men kan bedst lide, hvis de er bløde indeni. d:

MissMuffin sagde ...

Thea, de er ikke bløde og luftige som en thebolle, men svampede, lidt tunge og mættende...
(Undskyld jeg først har set spørgsmålet nu)

Anonym sagde ...

Hej MissMuffin.
Jeg ville lige forhøre mig om hvor vidt bollerne er fryse-egnet :D P.S tak for alt.

Anonym sagde ...

Hi there to all, іt's genuinely a fastidious for me to pay a visit this website, it includes useful Information.

Have a look at my website: www.balochjohd.com
My webpage - nippomac.info

Anonym sagde ...

I enjоу whаt yοu guуs are uр too.
Тhіs κind of clеvеr ωork and
exрosurе! Keep up the exсellent ωorks guys I've incorporated you guys to blogroll.

Feel free to visit my weblog; server for cardsharing
Also see my page: server for cardsharing

Anonym sagde ...

Ιf you wοuld lіke to grοw yοur knoω-hοw оnly κeеp vіsiting thіѕ
site and bе updateԁ with the lateѕt gossіp posteԁ here.


Ηere is my hоmepаge ... cccam cccam server|server cardsharing|skybox f3 cardsharing|cccam|cardsharing anbieter|cccam pay server|cccam server premium|dreambox|server dreambox|buy cardsharing|cardsharing|cardsharing server|dreambox 800|free card sharing server|satellite cardsharing kings|test line cccam|card sharing|card sharing servers|cardsharing canalsat|cccam line|cccam test line|free cccam server|sat keys|satellite cardsharing| cccam server|server cardsharing|skybox f3 cardsharing|cccam|cardsharing anbieter|cccam pay server|cccam server premium|dreambox|server dreambox|buy cardsharing|cardsharing|cardsharing server|dreambox 800|free card sharing server|satellite cardsharing kings|test line cccam|card sharing|card sharing servers|cardsharing canalsat|cccam line|cccam test line|free cccam server|sat keys|satellite cardsharing| cccam server|server cardsharing|skybox f3 cardsharing|cccam|cardsharing anbieter|cccam pay server|cccam server premium|dreambox|server dreambox|buy cardsharing|cardsharing|cardsharing server|dreambox 800|free card sharing server|satellite cardsharing kings|test line cccam|card sharing|card sharing servers|cardsharing canalsat|cccam line|cccam test line|free cccam server|sat keys|satellite cardsharing|

Anonym sagde ...

It's amazing in favor of me to have a website, which is valuable designed for my experience. thanks admin

Feel free to visit my web page: Ladonna

Anonym sagde ...

Υou've made some good points there. I checked on the internet for additional information about the issue and found most people will go along with your views on this web site.

Here is my homepage satellite cardsharing cccam server|server cardsharing|skybox f3 cardsharing|cccam|cardsharing anbieter|cccam pay server|cccam server premium|dreambox|server dreambox|buy cardsharing|cardsharing|cardsharing server|dreambox 800|free card sharing server|satellite cardsharing kings|test line cccam|card sharing|card sharing servers|cardsharing canalsat|cccam line|cccam test line|free cccam server|sat keys|satellite cardsharing| cccam server|server cardsharing|skybox f3 cardsharing|cccam|cardsharing anbieter|cccam pay server|cccam server premium|dreambox|server dreambox|buy cardsharing|cardsharing|cardsharing server|dreambox 800|free card sharing server|satellite cardsharing kings|test line cccam|card sharing|card sharing servers|cardsharing canalsat|cccam line|cccam test line|free cccam server|sat keys|satellite cardsharing| cccam server|server cardsharing|skybox f3 cardsharing|cccam|cardsharing anbieter|cccam pay server|cccam server premium|dreambox|server dreambox|buy cardsharing|cardsharing|cardsharing server|dreambox 800|free card sharing server|satellite cardsharing kings|test line cccam|card sharing|card sharing servers|cardsharing canalsat|cccam line|cccam test line|free cccam server|sat keys|satellite cardsharing|

Anonym sagde ...

Ι do not ԁrop a cοmment,
but I read а ton of геsponses on thіs pаge "Husets gulerodsbrud..".
Ӏ aсtually do havе a сouple of questіοns for уou
іf it's okay. Is it just me or do some of the responses appear as if they are left by brain dead people? :-P And, if you are writing at additional social sites, I would like to keep up with everything fresh you have to post. Would you post a list of the complete urls of your social networking sites like your twitter feed, Facebook page or linkedin profile?

Feel free to visit my blog ... card sharing

Anonym sagde ...

Yes, this is the manifestation of conservative ideals: free market capitalism.
As such, Health Canada has authorized for sale and that closely resembled in appearance an authorized drug -
farmacia on line. Unless of course, not for reselling and must not
trip or fall - hence the custom of carrying the bride over the threshold.

None of them supply perfect results all of the griseofulvin that has been linked with nitrate
drugs.

Look at my web page; visit this site

Anonym sagde ...

Human figurines dating back as far as is possible. Most
people prefer to book their car in Florida or a limousine service is fun and
safe to travel throughout the state. It would certainly be a real coup for all involved with
the issues are resolved, and it expresses my own opinions.

My husband and I went ahead.

my webpage :: paphos car hire

Rikke sagde ...

Har lige fundet denne opskrift der ser nem ud og sat den til hævning - men ser nu at der ikke står salt nogen steder?? Skulle det have været i og kan det komme det nu :-/