onsdag den 7. oktober 2009

Æblesirup..

Uhme-numme-num...
Det her er lækre sager:)
For længe siden faldt jeg over opskriften på æblesirup hos Hanne og fik købt glas, fordi jeg havde intentioner om at lave det en af de efterfølgende dage. Sån gik det ikke, men i aften fik jeg mig alligevel taget sammen..
Jeg er sikker på det bliver et hit på pandekager, så sån nogle må jeg hellere bage i weekenden:)
Hanne pressede groftrevne æbler i et viskestykke for at presse saften ud, men jeg er jo den heldige ejer af en lækker juicer, så æblerne fik bar en tur i maskinen..

Æblesirup:
1 l ufiltreret æblejuice
750 g rørsukker (jeg brugte mørk)
1 stang vanilje

Kom æblesaften i en gryde og kog den ned til ca. 7½ dl.
Jeg lod den koge til, at jeg ikke synes jeg kunne se den blev mindre.
Kom sukkeret i, flæk vaniljestangen og skrab kornene ud. Kom både korn og den flækkede vaniljestang i gryden.
Kog det hele ned til sirup- den bliver lidt tykkere når den bliver kold.
Hæld siruppen på skoldede glas. Kom vaniljestangen ved.
Opbevares koldt.

8 kommentarer:

Eva Nynne sagde ...

Det lyder lækkert - og nu fik jeg også lyst til pandekager :-)

MissMuffin sagde ...

Det smager så sødt- og klistret:)
Pandekager er også en god opfindelse, især om morgenen...

Mette Lykke sagde ...

Umm.. Hvem der lige gad at bage en gang pandekager..

Irene sagde ...

Den sirup må prøves snart, den lyder da for lækker....

Piskeriset sagde ...

Nu nævnte du pandekager igen... og det må min mave altså ikke høre ;-)

Rigtig fine glas, du har fået lavet. Æblesirup er en god opfindelse, og det er også godt til is!

MissMuffin sagde ...

Mette Lykke, pandekager er altså også bar så godt:)
Det er vidst også ved at være tid for vafler...

Irene, den smager også skønt! Det er en god måde at få brugt nogle af alle havens æbler på.
Jeg tror jeg skal lave en portion mere i weekenden..

Piskeris: Shh, så lader vi være med at fortælle din mave hvad vi snakker om:)

Jeg tror også den kommer til at indgå i et projekt på ismaskinen i nærmeste fremtid...

Lone sagde ...

Der er sandelig meget rørsukker i :O
Men det lyder meget lækkert :)

MissMuffin sagde ...

Haha Lone, det er vidst i sådan mængder at det kan give huller i tænderne:)
Det smager nu bar rigtig lækkert og lidt godt skal der jo være plads til:)