lørdag den 24. oktober 2009

Mormor-franskbrød og jordbærmarmelade med vanilje..

Efter en temmeligt våd og regnfuld tur ind til byen trængte jeg altså lige til lidt opløftning.
Sån et par lune skiver hvidt brød med smør og nykogt marmelade er altså virkeligt guf. Måske ikke den sundeste frokost, men det er da sundt for sjælen:)

Franskbrødet er efter fri fantasi, det skulle bar være hvidt og ligesom et gammeldags fransbrød.

Mormor-franskbrød..
1 pk gær

2½ dl kærnemælk
1 æg
½ dl sukker
et drys salt
100 g smeltet smør
550-600 g hvedemel

Rør gæren ud i kærnemælken.
Tilsæt æg, sukker og salt.
Rør skifltesvis smør og mel i og ælt dejen til den er smidig og en lille smule klistret.
Lad den hæve lunt og tildækket i ca. 1 time.
Ælt dejen igennem og kom den i en franskbrødsform med bagepapir.
Lad den efterhæve ca. ½ time.
Pensel brødet med lidt vand eller æg og bag det ca. 20 min ved 200 gr. varmluft.
Tag det ud af formen og lad det afkøle rimeligt inden det skæres i skiver.

Jordbærmarmeladen er fra "Lun på brød og Varm på boller".
Jeg synes måske lige den er sød nok, så der kan godt sparres lidt på sukkeret.

Jordbærmarmedlade med vanilje:
450 g jordbær
2oo g rørsukker
½ stang vanilje
1 dl vand
2 spsk sukker
1½ tsk rød melatin

Kom jordbær, rørsukker og vand i en gryde.
Flæk vaniljestangen og skrab kornene ned i gryden. Kom også den flækkede stang ved.
Kog op.
Når marmeladen koger tilsættes sukker og melatin, som er rørt sammen.
Lad det koge op endnu gang og tag det derefter gryden af varmen- koger det for længe mister bærrene smagen og deres form.
Hæld marmeladen på skoldede glas(2 små).
Den kan kun holde sig et par dage i køleskabet, da den ikke indeholder konservering.

9 kommentarer:

Vibeke sagde ...

En gang imellem vil jeg også bare have et rigtig gammeldags frankbrød, duften sender mig lige tilbage til barndommen og minderne fra Fru Petersen køkken (vores underbo da jeg var barn) hun kom bl. andet puddersukker på sit hjemmebagte brød, det fik jeg ikke hos min mor, hun bagte og lavede faktisk alt selv, men puddersukker spiste man ikke på brød!
Knus
Vibeke

Ditte sagde ...

Mmmm det ser lækkert ud! Vi har også lige spist min mors hjemmebagte boller, det er altså lækkert :)

Linebinevaskemaskine sagde ...

mumse mumse :) det smager bare så godt sådan nogle madder

MissMuffin sagde ...

Vibeke, hun lyder som en herlig dame hende Fru Petersen.
Jeg synes også lige jeg trængte, for normalt spiser jeg altid groft brød og sjældent marmelade.
Knus

Ditte, så noget nybagt brød er bar godt:)

Line, sån et par kan man jo nemt lige klemme ned:)

Annette sagde ...

Uhmmmm, der findes ikke noget bedre end duften af nybagt brød ☺ og det passer fint til vejret, for hernede regner det også ØV.

DiSign-Keramik sagde ...

Det ser rigtig lækkert ud. Minderne bringer mig tilbage til min mormors køkken. Hun var en ørn til at bage, lave syltetøj, ja i det hele taget alt hvad der har med madlavning at gøre, var hun god til.
Ærgeligt at jeg ikke har arvet lidt af de evner...

MissMuffin sagde ...

Annette, det er skønt når hele lejligheden bar dufter af nybagt brød ja, det giver lige lidt ekstra hygge..

DiSign, man kan vel ikke være heldig med det hele:)
Min mor gider ikke bage og lave mad, så jeg ved ikke hvor jeg har interessen fra..

Lone sagde ...

MissMuffin, du sender mig hele tiden ud i nye projekter :)

Mormorfranskbrød og jordbærmarmelade har jeg nu kopieret. Det skal jeg også prøve at lave.
Det lyder så legende let, når du kokkererer.

Nu skal jeg forsøge mig med din chokolademousse i dag :)

Rigtig god søndag til dig - og god tur nordpå :-)

MissMuffin sagde ...

Lone, sikke travlt du ender med at få:)
Marmeladen var meget populær hjemme idag, især til pandekagerne:)

Jeg er spændt på at høre, hvad du synes om chokolademoussen:)

God søndag..