mandag den 12. oktober 2009

"Hit med suppen"-suppe..

Nogen ting kunne altså godt have et nemmere navn, men det hedder den altså, suppen efter opskrift fra "Suveræne Succeser" som jeg købte i lørdags.
Hvorfor ikke bar kalde den "Tomatsuppe med røde linser":)
Suppen er god og krydret, men kanelstangen skal ikke koge med hele tiden næste gang den skal laves, for der blev altså lidt julestemning i mit hoved af kanelsmagen, men ellers er den dejlig krydret og varmer godt.
Jeg erstattede den smule cayennepeber der skulle i med sambal oelek, det gør den dejlig hot. Opskriften foreslår, at der drysses med feta og persille ved serveringen, men jeg valgte altså at nøjes med et par lune naanbrød dertil.
Lidt kokosmælk eller rødvin i stedet for noget af boullionen ville sikkert smage super godt heri, så det skal afprøves ved lejlighed.

"Hit med suppen"-suppe (3-4 pers)
50 g løg
2 fed hvidløg
1 spsk olivenolie
1 spsk tørret oregano
4 laubærblade
100 g røde linser
2 ds. flåede, hakkede tomater
3 dl god grøntsagsboullion(evt lidt mere)
1 dl piskefløde
1 stort nip cayennepeber / 1 stor tsk sambal oelek
salt

Hak løg og hvidløg fint og svits dem i olien, til der er bløde og klare.
Tilsæt krydderierne og lad dem stege med et øjeblik.
Tilsæt linser, dåsetomater og boullion og lad suppen koge 30 min.
Tag kanelstangen og laubærbladene op og blend suppen.
Hæld suppen tilbage i gryden og varm den op sammen med piskefløden.
Smag til- den må gerne være lidt stærk:)

6 kommentarer:

Mette Lykke sagde ...

Det lyder dejlig den suppe, her i huset holder vi meget af tomat suppe.. Det er godt mod tømmermænd, hvis man skulle få dem på besøg. Jeg ville undlade kanelen..

MissMuffin sagde ...

Uha Mette, D'Herrer melder vidst deres ankomst de næste par weekender, så måske jeg skal have noget på lager og så med lidt bacon til:)

Annette sagde ...

Den skal prøves det er helt sikkert, det ser utrolig lækker ud.
Det er utroligt så klog man bliver af at blogge, jeg anede ikke - før nu - at tomatsuppe var godt mod tømmermænd ☺

MissMuffin sagde ...

Annette, jeg vidste det heller ikke, så nu må vi lige se om jeg ikke kan få lavet lidt til de næste weekenders strabadser- det hvertfald meget sundere end de burgere og pommes frites jeg normalt hungre efter..

Anonym sagde ...

Kære Miss!
Du har glemt kanelstangen !
ida

Unknown sagde ...

Kan denne suppe fryses?