lørdag den 10. oktober 2009

Græske landstykker..

Dagen idag er bar brugt på hygge, dårligt fjernsyn og en smule bagning.
Nu bor jeg tæt på rockerborgen, som har indbudt til stor fest i aften og sikke en frygtelig larm af motercykler det har betydet hele dagen...
Så Celine Dion kom på anlægget og så blev der eller sunget højt, mens jeg bagte disse skønne boller. Bollerne er en videreudvikling af det lækre
græske landbrød som jeg bagte for noget tid siden og de må siges at være velykkede. Uhm...
Jeg skulle også have bagt lidt søde sager, men de bliver vidst først imorgen formiddag.
Nu skal det blive tid til en kop te, en bog og stearinlys mens resten af DK ser fodbold..

Græske lanstykker (12 stk)
1½ pk gær
½ l kærnemælk
1½ dl vand
400 g sigtemel
1 spsk salt
ca. 450 g hvedemel

Smudr gæren ned i en stor skål.
Lun lidt af kærnemælken og bland den med resten og vandet, som hældes over gæren.
Rør gæren glat.
Tilsæt salt, sigtemel og det meste af hvedemelet.
Ælt dejen godt og længe indtil den er blank, glat og fast- men stadig en smule klistret.
Lad hæve tildækket, ca. 2 timer til dejen er hævet til mere end det dobbelte.
Ælt dejen igennem og form til 12 umage boller.
Læg dem på en bageplade med bagepapir.
Lad bollerne efterhæve ca 45 min.
Pensel bollerne med lidt olivenolie og drys med en smule mel.
Bag dem i en forvarmet ovn ved 200 gr. i ca 15 min.

8 kommentarer:

Nicolai sagde ...

Haha, godt at se jeg ikke er den eneste som skråler højt mens jeg bager!
Bollerne ser rigtig lækre ud, dem må jeg prøve når jeg får tid til at bage igen! ;-)

Hanne K's verden sagde ...

De boller ser SÅ gode ud! Uhmmmm.

Her hygges også med the og sødt ... desværre med fjernsynet kørende. Her i huset er manden total fodboldnørd. Ville hellere, som du, sidde med en bog. Men det må blive i morgen.

Tina kristine sagde ...

hi hi Min mand sidder osse og ser fodbold samme med en god ven og jeg har har gemt mig her foran computeren..:0)med kanelsnegle fra fakta ;0)

Linebinevaskemaskine sagde ...

så kunne vi komme hjem fra fodboldaften og en halv brownie fattigere ;) den gjorde lykke med en klat vebbestrup is. De ser frygteligt gode ud de boller der :)de skal prøves! alt bagværk med kærnemælk i er godt :D

MissMuffin sagde ...

Nicolai, er det ikke ligesom det er en del af "terapien" ved at bage?
Bollerne er super gode, dem kan du roligt prøve:)

Hanne, jeg har simpelthen sendt Kristian ud af huset så der kunne blive lidt ro:)

Tina Kristine, de fleste mænd er vel lidt fodbold-nørder? Kristian kørte kl. 14 for at spille en kamp selv, derefter se en anden kamp og så tog de allesammen til klubhuset og så fodbold og spiste pizza..
Så Emma og mig har kun hygge som vi nu ville:)

Line, synes du ikke også den er mega god?! Måske den blir lidt vammel uden isen, men som dessert er den altså et hit!
Jeg vil give dig ret, kærnemælk er noget af det bedste at bage med, det giver så god en smag. Men jeg kan nu også godt li et glas kærnemælk om mrgenen..

Madame sagde ...

Godmorgen, MissMuffin, når du skriver om græske landbrød bliver jeg helt nostalgisk, fordi min mor elskede den type brød. Hun var husholdningslærer og kunne trylle i et køkken, så man næsten græd af glæde:-)

God søndag til dig!

Linebinevaskemaskine sagde ...

den er helt genial den brownie! jeg blev nærmest lykkelig af at spise den med is. mums :) men den skal have valnødder på og mange af dem.
Det gode ved at bage med kærnemælk er at der er til et par glas også :)

MissMuffin sagde ...

Madame, jeg tror de fleste elsker den slags brød og man forstår da godt hvorfor:)

Line, haha- de har du sq ret i:)