tirsdag den 11. august 2009

Græsk landbrød..

Det her er et af de bedste brød jeg har bagt, det bar så godt!
Sej og sprød skorpe og dejligt svampet inden i.
Brødet er dejligt syrligt pga. kærnemælken, men ellers meget neutral i smagen.
Jeg tror også, at det ville smage rigtig godt med kerner, krydderier, nødder, revne grøntsager eller soltørrede tomater i.
Opskriften er fra Gyldendals Bagebog med et par små ændringer:)
Brødet blev kæmpestort og jeg tvivler på at vi får os spist igennem det selvom det bar er rigtig godt!


Græsk landbrød
1½ pk gær
½ l kærnemælk
1½ dl vand
400 g sigtemel
1 spsk salt
ca. 450 g hvedemel

Smudr gæren ned i en stor skål.
Lun lidt af kærnemælken og bland den med resten og vandet, som hældes over gæren.
Rør gæren glat.
Tilsæt salt, sigtemel og det meste af hvedemelet.
Ælt dejen godt og længe indtil den er blank, glat og fast.
Lad hæve tildækket, ca. 2 timer til brødet er hævet til mere end det dobbelte.
Form dejen til en bolle, som trykkes flad og lægges sammen til en halvmåne.
Læg brødet på en bageplade med bagepapir.
Lav 3-4 snit på skrå og lad brødet efterhæve 40 min.
Pensel brødet med lidt olivenolie og drys med en smule mel
Bag det i en forvarmet ovn ved 200 gr. i ca 1 time.

8 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

Oh, det var ellers noget af en anbefaling! Jeg har luret lidt på den opskrift før, så det er skønt at høre, at den er anbefalelsesværdig! Har du lidt plads i fryseren, så du kan gemme resten der?

MissMuffin sagde ...

Ja, men det faktisk sjældent jeg er helt tilfreds når jeg bager brød:)
Det her er hvertfald godt!
Har lige nøjagtig fundet plads til den mindste halvdel og så må vi se om vi ikke kan få spist det meste af den anden halvdel de næste dage..

Mette Lykke sagde ...

Mums siger jeg bare !
Det må jeg prøve.. Jeg er ikke altid så heldig med mine brød..

MissMuffin sagde ...

Det er jeg faktisk heller ikke altid Mette, men det her synes jeg er til at have med at gøre:)

Hanne K's verden sagde ...

Uhm, det ser godt ud. Jeg elsker brød lige som du beskriver det. Så det skal helst sikkert prøves!
Godt, at du fandt plads i fryseren:)

MissMuffin sagde ...

Det gør jeg osgå. Elsker brød, det er en usund vane:)
Men skidt, det er til at overskue sukker og fedtprocenten i hjemmebag, hvor jeg synes der er mange farer ved at købe brød hos bageren eller i supermarkedet..

Annette sagde ...

Det skal prøves det brød, ingen tvivl om det.

MissMuffin sagde ...

Det er også rigtig godt og lækkert, både som madbrød og med pålæg:)