torsdag den 20. august 2009

Squashbrød med sesam og kærnemælk..

Alle de squash jeg har med hjem fra Pap skal jeg jo ha forsøgt at få brugt.
Så et brød kunne jeg ligeså godt også bage, så er der lidt til de næste dage.
Brødet har en sprød skorpe og er meget svampet indeni. Det smager ikke så meget af sesamfrø som jeg havde håbet, men smagen er god og mild..

Squashbrød med sesam og kærnemælk:

25 g gær
3 dl kærnemælk
1½ tsk urtesalt
1 dl sesamfrø
100 g grahamsmel
100 g hvid hvede
400 g hvedemel
250 g fintrevet squash

Lun lidt af kærnemælken og hæld den over gæren, som røres glat.
Tilsæt resten af kærnemælken, salt, sesamfrø, hvid hvede, squash og grahamsmel.
Tilsæt hvedemelet lidt af gangen til dejen er fast og smidig.
Lad dejen hæve lunt og tildækket til den er dobbelt så stor- ca. 1½ times tid.
Ælt dejen igennem og tilsæt evt. lidt mere mel hvis den er for våd.
Form dejen til et brød og kom det i en bageform med bagepapir og lad hæve igen, ca. 1 time.
Bag brødet ved knapt 200 grader i ca 50 minutter- pas på det ikke bliver for mørkt.
Lad det køle af lidt i formen inden det tages ud på en rist.

Iaften efter en lang torsdag smutter vi lige i kolonihaven.
Vi skal lige have klippet den sidste smule hæk der mangler.
Jeg ved jeg nok er temmeligt træt, så jeg skal vidst ikke lave så meget andet end at nyde det lidt derude:)

5 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

Sikke du får bagt :-)
Det lyder lækkert med et squashbrød - god måde at få brugt nogle squash på.

Madame sagde ...

Uhm, hvor lyder det lækkert, MissMuffin! Tak for opskriften og god torsdag til dig ;-)

Pernille på 1. sagde ...

Det lyder dejligt med sådan et brød, jeg kan godt lide brød der er lidt svampede :)

Knus

Hanne K's verden sagde ...

Dejligt med hjemmebagt brød. Jeg laver nogle boller med sesamfrø, hvor de skal ristes på en pande indtil de udskiller æteriske olier/ begynder at dufte helt vildt godt! Det kunne du måske prøve for at få mere sesamsmag frem, hvis du skal bage igen.
Knus og god torsdag:)

MissMuffin sagde ...

Piskeriset: Jeg havde lige lidt negativ energi der skulle ud igår og det kan man lige så godt bruge på en praktisk måde:)

Madame: Det var så lidt Madame- ha en dejlig solskinsdag:)

Pernille: Det kan jeg nemlig også godt og når der er squash i holder det sig også lækkert i længere tid.

Hanne: Det tror jeg at jeg vil prøve nsæte gang, det lyder hvertfald som en god løsning. Sesam smager så godt!
Tak for tippet:)