tirsdag den 4. august 2009

Kirsebærkage med mandler og chokolade..



I lørdags plukkede jeg jo en masse kirsebær på vores lille kirsebærtræ i kolonihaven, men jeg vidste ikke hvad jeg skulle bruge dem til.
På nettet fandt jeg en Nikolaj Kirk opskrift på en kirsebærkage med mandler og chokolade.
Kagen er rigtig god, men sån lidt "voksen" i smagen. Det bliver nok ikke en jeg laver igen, men er du vild med kirsebær er det en rigtig god kage med en dejlig konsistens.
Det er ikke bar li sån en kage man hurtigt rører sammen og det tager lang tid at udstene kirsebærene...

500 g. Kirsebær
4 æggehvider
200 g blødt smør
175 g sukker
4 stk æggeblommer
3 spsk kirsebær brændevin- jeg brugte sherry:)
125 g malede mandler med skal
50 g hakket mørk chokolade
100 g rasp
2 tsk bagepulver
2 spsk mel

Pynt, flødeskum og hele kirsebær

Kirsebær skylles, udstenes og halveres.
Pisk æggehviderne stive og stil til side.
Rør smør og sukker cremet.
Tilsæt æggeblommerne en ad gangen og bland brændevin i.
Bland malede mandler, chokolade, raps og bagepulver i og rør det hele godt sammen.
Bland kirsebær i melet og tilsæt dejen.
Vend meget forsigtigt de stive æggehvider i dejen lidt ad gangen.
Kom dejen i en velsmurt raspdrysset springform- jeg brugte en silikoneform.
Bag kagen på nederste rille i ovnen ved 175 grader i 50- 60 minutter.
Tag ud og køl ned- vær forsigtig, kagen er meget blød når den er nybagt.

8 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

Den er nu ellers ret flot! Jeg tror, at det, der mest af alt afholder mig fra at lave retter med kirsebær noget oftere, er det pillearbejde med at udstene dem :-)

Madame sagde ...

Det lyder meget lækkert! Men jeg kan tænke mig, at det er lidt besværligt at lave kagen. Jeg tror desværre, jeg er for doven til det store arbejde med at udstene bærrene. Når vi køber kirsebær, ryger de lige ned i maven ;o)

MissMuffin sagde ...

Piskeris: Den er super flot og dejen er helt pink!
Pillearbejdet er heller ikke lige mig, så jeg tror heller ikke det bliver til de store kirsebær-udskejelser i fremtiden fra min side af:)

Madame: Jeg fortrød også lidt dengang jeg stod midt i det og opdagede hvor lang tid det tog- også når jeg så slet ikke er særligt imponeret over kagen!

Hanne K's verden sagde ...

Jeg har det som I andre ... det er et helvede at pille sten ud (og at ordne ribs, solbær osv....). Derfor har jeg også kun lavet saft ud af vores kirsebær - til fryseren, så jeg kan lave en kage med kirsebærmousse på et tidspunkt.
Men flot ser den ud!

Ha' en god dag:)

Pernille på 1. sagde ...

Den ser nu ellers lækker ud din kage selv om det har været noget af et arbejde at lave den, jeg tror ikke lige at jeg har tålmodighed til at udstene alle de bær.

Knus

MissMuffin sagde ...

Hanne:
Jeg gider det heller ikke en anden gang, det er alt for besværligt!
Genrelt er kagen heller ikke af den hurtige slags, når der skal piskes æggehvider, hakkes chokolade og males mandler.

Pernille:
Hvis jeg ikke allerede havde haft bærrene havde jeg heller ikk gidet kaste mig over det- det var bar så synd hvis de skulle gå til spilde:)

Eva Nynne sagde ...

Den ser super skøn ud!! Bliver helt lækkersulten...
Udstenede du kirsebærene i hånden?
Jeg så i et af madbladene, at man kan få en kirsebærudstener. Mon sådan én er god, nem og hurtig?

MissMuffin sagde ...

Den er også udemærket, men lidt for kraftig efter min smag. Jeg er mest til de "børne-venlige" kager, hha:)
Ja, udstenede dem i hånden hver og en. Der var lyserød saft over det hele! Måske sån en udstener kan klare det nemmere, min fantasi rækker bar ikke til at se hvordan den kan være smartere end en kniv:)