søndag den 20. marts 2011

Nem kyllingefrikasse'

Lige da jeg så denne opskrift i Magasinet Mad! 03/2011 vidste jeg, at den skulle vi prøve snarest.
Kylling og champignoner i cremet sauce er hvertfald noget, som vi begge er vilde med og frikasse'en smagte også rigtig dejligt.
Jeg lavede et par småændringer ved at tilsætte forårsløg og undlade hvidvinen, for det var ikke lige på lager.
Desuden brugte jeg lidt mindre creme fraiche.
Dertil serverede jeg vilde ris, men den vil også smagte rigtig godt både med pasta eller kartoffelmos tror jeg.
Jeg valgte at lave en hel portion, for så er der også nem mad til imorgen:)

Nem Kyllingefrikasse (4 pers.)
4 kyllingebrystfileter
25 g. hvedemel
1 løg
1 stort forårsløg
250 g. champignoner
25 g. smør + lidt olivenolie
½ tsk. tørret timian
2 dl. hønseboullion
2 dl. hvidvin (kan erstattes af mere boullion)
4 store spsk. creme fraiche 38%
salt, peber

Tilbehør:
Ris, pasta eller kartoffelmos
Hakket persille
Revet citronskal

Skræl løget og hak det.
Skær forårsløget i tynde ringe.
Rens champignonerne og skær dem i tynde skiver.
Svits løg, forårsløg og champignoner i en smør og olivenolie et øjeblik i en stor pande.
Skær kyllingefileterne i mundrette tern og vend dem i hvedemelet.
Kom kyllingen på panden og steg til det er godt brunet.
Tilsæt herefter boullion og evt. vin. Lad det simre i ca. 20 min.
Skru herefter ned for varmen og tilsæt cremefraichen.
Varm igennem uden at det koger, for så skiller saucen.
Smag til med salt, peber og timian.

4 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

Det lyder i hvert fald skønt - og så er det af en eller anden grund også noget, jeg forbinder med forårsmad :-)

MissMuffin sagde ...

Piskeris, plejer man ikke også at lave frikasse af forårets første gulerødder og porrer?
Nu er der ikke nogen af delene heri, men i en rigtig gammeldags frikasse er der vidst..

Miss A sagde ...

Hej Miss M :)

Skøn opskrift, der helt sikkert også kunne laves lækker uden kød :)

De bedste hilsner fra
Anita
Liv og Mad

MissMuffin sagde ...

issM, jeg ville bare tilsætte nogle flere forskellige svampe og så erstatte hønseboullionen med grøntsagsboullion.
Det vil også smage godt, men slet ikke vær det samme, for det der er charmen ved denne ret er lidt, at den smager af hønsekødssuppe:)