onsdag den 11. november 2009

Chokolade-fudge kage a la Jamie Oliver...

Igår var tøserne på besøg til madklub og vi fik en LÆKKER chokoladekage fra Jamie Olivers "Alle kan lære at lave mad".
Desværre var jeg temmeligt stresset og fik ikke taget noget billede, men i må altså bar lige prøve den!
Super lækker med vaniljeis, men jeg synes godt der kan være lidt flere karameller i.
Det er ikke nogen særligt pæn eller fancy kage, men gæsterne var hvertfald vilde med den:)
Fudge-karameller er de der store, bløde karameller, som man ofte kan købte ved "bland-selv" slik- jeg har købt dem her ved DSB's kiosk. Der skal 100 gram i, men brug evt. det dobbelte, det gør jeg næste gang!
Jeg har bar lavet dejen i min foodprocessor, så tager det ingen tid. Ellers skal du først finthakke chokolade og mandler og så bruge en håndmixer..

Chokolade- fudge kage.
200 g mørk chokolade af ordenlig kvalitet
175 g smør
125 g brun farin
100 g mandler(jeg gad ikke smutte dem)
1 nip salt
2 spsk kakaopulver
4 store æg.
150 g mel
1 tsk bagepulver
100 g fudgekarameller

Bræk chokoladen i mindre stykker og kom den i foodprocessoren sammen med smørret.
Kør det sammen.
Tilsæt sukker, mandler, salt og 1 spsk kakaopulver.
Når blandingen er nogenlunde ensartet tilsættes æggene, et af gangen.
Tilsæt mel og bagepulver og kør til en lind dej.
Smør et ildfast fad og drys den anden spsk kakaopulver udover.
Fordel dejen i fadet med en dejskraber og jævn dejen godt ud.
Halver evt. de store karameller og tryk dem ned i dejen.
Bag kagen ca. 20 min ved 160 grader.
Den skal stadig være lidt klistret inden i.
Serveres varm med vaniljeis.

9 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

Det er ærlig snak ikke at smutte mandler - det er da også træls ting :-)
(med mindre det er til gløgg, og man alligevel sidder og ser film)

Det lyder som en spændende kage! Gemalen elsker fudge, så det kan være, jeg skal overveje at lave den... :-)

Grith sagde ...

Det lyder som en rigtig lækker "slik-agtig" kage.

Tror det er nød til at blive prøvet af herhjemme.

Kan du have en rigtig god dag!

MissMuffin sagde ...

Ja g når man nu slet ikke kan hverken se eller smage det, så kan det være lige meget:)
Den er rigtig god og dejlig nem at lave, helt sikkert et stort hit- men husk ekstra karameller, uhm!

Grith, den er super god. jeg tror dine unger vil elske den:)

Ha en dejlig dag..

Anonym sagde ...

Uhmmm jeg elsker fudgekarameller, så den må jeg oss prøve. Har prøvet flere af "dine" opskrifter, og de vakte jubel.
Helle

MissMuffin sagde ...

Det er jeg glad for at høre Helle, det skønt at andre også får glæde af dem- bar fyld godt med karameller i:)

Karin Grøn sagde ...

Uha det lyder som noget af en bombe, men det lyder også superlækkert. Jeg har i mange år selv lavet karameller til jul Måske kunne man bruge nogen af dem til kagen efter jul- dvs dem man ikke nåede at spise - så får man da ikke tygget dem i sig uden grund

Hanne K's verden sagde ...

Den kage lyder spændende - jeg elsker karameller, så det er vist lige noget for meget. Karameller og chokolade - kan vist kun blive en succes.

MissMuffin sagde ...

Karin, bar de er bløde nok og smelter sån helt ud, så er jeg sikker på at det ville være en succes- også hvis man nu sku få lavet flere end man egentligt lige gider spise..

Hanne, karamel og chokolade går man vidst aldrig fejl af- den her er hvertfald en sikker vinder og passer perfekt til gæster en hverdagsaften:)

Hanne K's verden sagde ...

Jeg skal bage kagen i weekenden. Hvor stor en form passer opskriften til?