lørdag den 28. november 2009

Pistaciesmåkager....

Vaniljekranse blev det ikke til i denne omgang, for mors kødhakker duede ikke og de ændrede planer gav mig ikke så meget tid.
Så i stedet æltede jeg dejen sammen til de her lækre småkager igår, kom den på køl og nu er de lige kommet ud af ovnen:)
Opskriften er fra det lille hæfte der har fulgt med "Alt for damerne", der er mange lækre sager i! Der skulle være tilsat stødt ingefær, men det måtte jeg erstatte med vaniljesukker, for jeg kunne ikke finde det, selvom jeg er ret sikker på jeg købte et brev for ikke så længe siden..

Pistaciesmåkager(40-45 stk)
50 g usaltede pistaciekerner
225 g hvedemel
200 g blødt smør
100 g flormelis
½ tsk stødt ingefær / vanilje

Pistaciekernerne hakkes så fint som muligt.
Alle ingredienser æltes godt sammen til en ret klistret dej.
Del i 2-3 pølser med en diam. på størrelse med en 5-krone- dette gøres nemmest ved at rulle dem i lidt husholdningsfilm.
Pak dem godt ind og læg dem på køl mindst 1 time.
Skær dem i tynde skiver med en skarp kniv.
Kom dem på en bageplade med bagepapir og bag dem ved 180 grader i 8-10 min.
Lad dem afkøle helt, inden de kommes i en tætskuttende kagedåse.

Kristian skal til Tyskland og se fodbold idag med indlagt grænsehandel, så jeg har bilen. Så om en times tid kører jeg nordpå for at aflevere småkagerne. Vi skal lige forbi mormor og morfar med deres andel og så skal vi i skoven med nogle af vovserne og samle kogler og mos til julens dekorationer.

5 kommentarer:

Anonym sagde ...

Uhmmmm super gode småkager :-) Tak !

MissMuffin sagde ...

Velbekomme:)

Charlotte sagde ...

Dem bliver jeg da nødt til at bage:-)

MissMuffin sagde ...

Charlotte, de er super nemme og rigtig gode:)

Charlotte sagde ...

Hvor har du kunnet opstøve usaltede pistaciekerner? Skal nelig lige til at bage dem - men kan ikke finde det.