tirsdag den 24. november 2009

Falafler med salat, ovnkartofler og grov tzatiki..

Puuh, jeg lugter af hvidløg:)
Falafler er for mig noget nyt, som naboens datter har præsenteret mig for. Hun er super god til at lave dem, så jeg måtte selv prøve.
Opskriften er sammensat af nogle forskellige fra nettet og hendes anvisninger, men kunne måske godt trænge til lidt ekstra krydderi og persille.
Idag fik vi dem med ovnkartofler, salat og tzatiki, næste gang skal de spises i pita, uhm..
Jeg har en del kogte kikærter i overskud, er der nogen der har en super god opskrift jeg kan bruge dem i?
Husk, at kikærterne skal udblødes et helt døgn før i rigeligt med vand og skal koge ca. 1 time, så det kræver lidt forberedelse.

Falafler(6-7 stk)
200 g kogte kikærter
1 rødløg
5 fed hvidløg
2 tsk tahin(sesampasta)
½ bundt persille
1 æg
salt, peber, mel, olivenolie

Blend de kogte kikærter med løg, hvidløg, tahin og persille- tilsæt evt. lidt olivenolie hvis dejen er for hård.
Smag til med salt og peber og blend ægget deri.
Er farsen for blød kan der tilsættes lidt mel.
Form dejen til små "frikadeller" og steg dem i rigeligt med olivenolie.
Severes med ovnkartofler, tzatiki og salat eller i lune pitabrød med salat og dressing..

9 kommentarer:

Hanne K's verden sagde ...

Uhm, de lyder lækre.
Kikærterne kan bruges til en portion humus.
Ellers har jeg fået et tip fra Klidmoster. Du kan fryse dem i frostposer, hvor du suger luften ud af posen. Så er det nemt at drysse nogle ud i en salat eller til en suppe osv.

MissMuffin sagde ...

Nå ja, det er da dem man bruger til hummus... Det er nu ikke noget jeg plejer at være så vild med, men måske jeg skal forsøge mig igen:)
Jeg har også frosset dem, så nu skal jeg da vidst lede efter en god opskrift på hummus...

Mette Lykke sagde ...

Du laver altid dejlig og sund mad..
Jeg er jo på kold og blød mad..
Så jeg spiser med øjnene..
Tak for synet.

Tina Liel sagde ...

De ser gode ud. Også meget lettere end at friturestege dem. Vil tænke på dig næste gang jeg spiser falafel oppe i byen. Falafel er vores hotdogs....... Jeg kan altså heller ikke lide humus hvilket jo ikke lige er normalt hernede. Vil for sjov tage et billede til dig af de mange mange slags man kan få i supermarkederne hernede! KNUS

Piskeriset sagde ...

Det samme Hanne sagde :-P
Falafler er rigtig godt sammen med en kraftig tzatziki til. Jeg var lige ved at lave det forleden, men så havde jeg ikke bredbladet persille og endte derfor med noget helt andet :-)

MissMuffin sagde ...

Åh ha Mette, det kan ikke være for spændende!
Eneste fordel er at man så har en undskyldning for at spise enorme mængder is, men det blir også kedeligt i længden...

Tina, det vil jeg glæde mig til at se!
Jeg troede ikke at Israel var et sted "hvor man boede", for du hører aldrig om andet end ballade dernede, men jeg kan se og hører at der er utroligt smukt..
Hummus har en mærkelig farve og konsistens, det plejer ikke li at være mig..

Piskeris, jeg måtte også bruge alm. persille, men skidt, de smagte fint:)

Pernille sagde ...

der er forresten 240 g kikærter i en dåse, hvis man køber dem udblødte og kogte. derfor plejer jeg at fryse mine kikærter i portioner a' 240 g, så er opskrifterne lidt nemmere at følge hvis nu man skulle ha brugt en dåse ;-)

MissMuffin sagde ...

Tak for tippet Pernille, det vil jeg lige huske på, for det kan vise sig at blive nyttigt:)

Anonym sagde ...

Bliver der kun 7 stks falafler, eller er det forkert? ..