torsdag den 5. november 2009

Hvid og mørk chokolademousse med skovbærsirup..

Kristians kollega og hendes kæreste kommer kommer jo imorgen og så skal der jo serveres lidt god mad. Desserten blev en opskrift på 2 slags chokolademousse med skovbærsirup og det tegner til at blive godt- hvertfald for en chokolade-elsker som mig:) Opskriften er fra Arlas hjemmeside, som er fuld af lækre opskrifter!
Den hvide mousse er meget luftig, men jeg håber den sætter sig i løbet af natten...
Desserten er ikke så svær at lave, men den kræver lidt tid og en del opvask:) Imorgen vil jeg pynte med chokoladespåner, chokoladestjerner og lidt friske bær..
I siruppen skulle der have været tilsat 25 g hakkede valnødder til sidst, men det synes jeg ikke at jeg ville, så det har jeg undladt.
Hvid og mørk chokolademousse med skovbærsirup(4-6 pers)

Skovbærsirup:
200 g frosne skovbær
85 g sukker
½ vaniljestang
2 spsk vand

Hvid chokolademousse:
75 g hvid chokolade
3 past. æggehvider( ca. 1 dl)
3 spsk sukker
3½ dl piskefløde

Mørk chokolademousse:
75 g god, mørk chokolade(jeg brugte 70%)

Skovbærsiup: Kom bær, sukker og vand i en lille tykbundet gryde. Skrab kornene ud af vaniljestangen og kom den ved.
Kog bærrene ved svag varme under låg ca 5 min.
Tag låget af og kog blandingen ind til en tyk sirup. Mos de lidt større bær undervejs med en gaffel.
Lad den køle helt af.

Hvid chokolademousse: Pisk æggehvider og sukker til en meget sej marengs.
Pisk fløden til let skum.
Smelt den hvide chokolade over vandbad eller i mikroovnen(forsigt, det går stærkt).
Kom 1 dl marengsskum og 1 dl flødeskum i en skål. Vend forsigtigt den hvide chokolade i.
Vend derefter ca. 3 dl flødeskum i.

Mørk chokolademousse: Smelt den mørke chokolade over vandbad eller i microovnen.
Vend den i resten af marengsskummet. Vend derefter de resterende ca. 2-2½ dl flødeskum deri.

Kom den mørke chokolademousse i 4-5 glas.
Læg forsigtigt 2 spsk skovbærsirup ovenpå.
Fordel herefter den hvide mousse i glassene.
Stil dem på køl min. 4 timer- de kan stå 1-2 døgn tildækket i køleskabet, så de bliver først spist imorgen aften.

13 kommentarer:

Pernille sagde ...

det er bare ikke fair det der... årh hvor har jeg lyst til noget guf nu og det ku meget vel være chokolade!

Vibeke sagde ...

Det lyder lækkert, det kunne jeg godt finde på at abe efter.
Knus
Vibeke

Birthe sagde ...

Uhmmm, hvem der bare var gæsten ;-)
det ser super lækkert ud

Piskeriset sagde ...

Nøøøøøøøøøøørj hvor ser det godt ud!

MissMuffin sagde ...

Pernille, det er jeg ked af:) Vær nu stærk og stå imod:)

Vibeke, jeg er ret spændt på hvordan moussen er når den sætter sig, den hvide er lidt underlig. Men det smager hvertfald godt:)
Knus MissMuffin

Moster, du plejer ikke at være dum i et køkken, så du laver da li sån en omgang til Kim i weekenden...

MissMuffin sagde ...

Piskeris, jeg tror heller ikke det helt tosset.
Jeg er nu noget spændt på hvad gæsterne synes, jeg er så bange for at de ikke kan li det- men sån har jeg det altid når jeg får gæster:)

Irene sagde ...

Uhmmmmmmmmmmm......mit mundvand vil ikke stoppe igen, den dessert må...NEJ...SKAL jeg prøve..SMOVS..

Grith sagde ...

Øv, hvor er det bare lækkert... Tror lige jeg kommer som uventet gæst...

Du er altså helt imponerende i et køkken.

MissMuffin sagde ...

Irene, du må bar igang i køkkenet, den er ikke svær at lave:)

Mange tak Grith, men nu følger jeg jo som regel bar en opskrfit:)
Når der kommer gæster kan jeg godt li at gøre lidt ekstra ud af det:)

Lone sagde ...

Hvor ser den chokolademousse altså godt ud, MissMuffin... :)
Du brugte ikke æggehvider i din chokolademousse m. hinbærgelé, vel?
Jeg tror, jeg vil prøve lykken med denne opskrift :-)

MissMuffin sagde ...

Nej, der var der ikke æggehvider i Lone:)
Den hvide mousse er lidt underlig i konsistens, men den ser ud til at have sat sig nu, så jeg er spændt på at smage:)

Linebinevaskemaskine sagde ...

uh har også ventet spændt på at se hvad du mon fandt på :) den ser rigtig godt nam! og er stadig vild med sine portionsglas! ;)

MissMuffin sagde ...

Line, desserten er jo det vigtigste, så det skal jo være noget godt:)
Glassene er faktisk bar vinglas, men de har så god en størrelse- 12 stk koster knapt 100 kr i Ilva, du må der forbi ved lejlighed:)