søndag den 14. juni 2009

Havedrømmerier..


Jeg er lige blevet færdig med "Havefryd" af Isabella Smith. For en der ikke ved noget som helst om at holde have, synes jeg det er en rigtig godt bog, der foklarer selv de mindste ting og da den er skrevet som en slags dagbog er den også nem og hyggelig at læse..
Så den er skrevet på ønskelisten:)
Jeg har også lånt en bog om økologisk have, ikke fordi jeg har ambitioner om den skal være 100% økologisk, men jeg vil ikke gøde eller sprøjte mod skadedyr med giftige sager, så jeg håber på et par fif..
Hvilke havebøger læser du?

Den anden dag var vi i Plantorama og hente jord og der stod den smukkeste, rustfarvede havepavillion med en masse krummelurer og nøj hvor blev jeg forelsket. Denne her hvide model måtte nu også gerne flytte ud i kolonihaven..
Desværre hænger de 7.000 den koster ikke lige på træerne derude, men drømme er heldigvis gratis:) Kunne bar lige se Kristian og mig sidde og nyde morgenmaden deri, men klematis og slyngroser voksede tæt op af:)

Haven er ikke særligt praktisk anlagt og terassen er ikke bredere en 4 fliser, så vi skal have lagt en plan for hvad der skal ske, for at vi får en dejlig have med årene..
Jeg vil gerne ha lavet 4 små køkkenhave-bede, istedet for det der er nu, terassen skal laves større, der skal laves et par bede, så jeg har blomster med masser af farve og duft til buketter- men der skal også stadig være en del græsplæne til spil og bolde!.
Hvor starter man li sån et projekt:)

7 kommentarer:

Annette sagde ...

Når jeg læser om din energi og begejstring angående kolonihaven, så er jeg sikker på at den inden længe bliver utrolig flot.
Efter jeg er flyttet til Holland har jeg kun mulighed for krukker på altanen, netop derfor er det herligt at læse om, hvad der foregår i jeres kolonihave.
Hav en god søndag.

Pernille på 1. sagde ...

MissMuffin lige nu læser jeg ingen havebøger, men jeg har læst den du lie har læst.
Jeg er sikker på at jeres kolonihave bliver en drøm og den pavillion skal du nok få engang.
Knus

Mette Lykke sagde ...

Du han prøve at gå ind på haveselskabets hjemmeside.
Der kan du lave en have plan efter en skabelon.. For 500kr.om året kan du blive medlem, og du kan ringe til deres havearktikekter og konsulenter..
God fornøjelse.

Mette Lykke sagde ...

jeg glemte at sige at du også får et et rigtigt godt have magasin hver månde og meget mere.

MissMuffin sagde ...

Annette: Jeg håber det, men mine fingre har ikke ry for at være særligt grønne, så det er noget af et sats..
Du oplever så til gengæld en masse ved at bo i et andet land, så det må opveje krukkerne:)

Pernille: Jeg er ved at overtale Kristian til vi skal lave en kolonihave-opsparing, så jeg kan få min pavillion næste år:)

Mette: Der må jeg ind at kigge:)
Vi er automatisk med i kolonihaveforeningen, hvor vi 4 gange årligt modtager et haveblad og der vil 1 eller 2 gange i løbet af sommeren komme en havearkitekt ud i haverne og give gode råd hvis man ønsker det. Så ham må jeg sørge for at ha fat i..

Tak for tippet:)

MetteSofie sagde ...

Jeg har endnu ikke så mange havebøger, dog en enkelt der egner sig specielt godt til kolonihaver, men den har du allerede set her på bloggen. -"Køkkenhaven" hedder den. Jeg synes jeg finder mange gode råd og ideer i både magasinet "Boligliv" og "Isabellas", som du jo kender..

MissMuffin sagde ...

Jeg har forgæves kigget efter den der "Køkkenhaven" som du har, men mon ikke jeg nok skal løbe over den her i sommer:)
BoligLiv og Isabellas er fuld af spændende ting, så dem kommer man vidst godt nok ikke udenom længere...