tirsdag den 7. januar 2014

Kålsalat med appelsin, granatæble og passionsfrugt

Kål er jeg egentligt ikke særligt vil med.Heller ikke selvom det virkeligt er blevet moderne at spise, da det er billigt, sundt og nordisk. Sammen med lidt sødt og syrligt frugt synes jeg dog, at det er rigtigt lækkert. Denne salat er virkeligt god med en fin balance mellem knas, blødt, sødt og syrligt. Boede der nu ikke en meget kræsen mand herhjemme, så havde jeg nok lige smidt en ordentlig portion hakket persille i :) Og måske en håndfuld hakkede nødder :)
Vi fik salaten sammen med en par deller og et stykke godt brød.
Lav endeligt en stor portion, for den smager også godt dagen efter, når det hele har fået lov at trække.


Kålsalat med appelsin, granatæble og passionsfrugt (4 pers.)
1/4 stort rødkål
3 store gulerødder
1 appelsin
1 syrligt æble
2 passionsfrugter
½ granatæble
½-1½ spsk. hørfrøolie
½ tsk. salt


Fjern stokken og de yderste blade på rødkålen. Snit rødkålen rigtig fint. Drys den med lidt salt og kram den rigtig godt. Kom den i en skål.
Skræl og riv guleroden. Skær æblet i små tern. Skær appelsinen i små fileter og gem evt. overskydende saft. Skrab frugtkødet ud af passionsfrugterne. Bland gulerod, æble, appelsin, passionsfrugt og olie sammen med kålen. Er der overskyndende saft fra appelsinen blandes det i.
Server!

5 kommentarer:

Christina (Gem et lille smil) sagde ...

Den opskrift vil jeg prøve! Tak, fordi du deler.

Tante Sød..og den sure øko-citron... sagde ...

mums, ser god ud, og jeg har det hele på nær passionsfrugterne ....

MissMuffin sagde ...

Christina, det synes jeg at du skal gøre! Den er såå lækker..

Tante Sød, mon ikke de fås på Samsø også :) De giver altså lige det sidste..

Christina (Gem et lille smil) sagde ...

Så fik jeg prøvet opskriften. Det blev en rigtig lækker rødkålssalat, og det var bestemt ikke sidste gang, den skulle på menuen!

MissMuffin sagde ...

Christina, godt at den smagte :)