onsdag den 29. januar 2014

Svampesuppe med kylling

Denne suppe er ikke ligefrem smuk, men den smager virkeligt godt. Selv Kristian var begejstret for den og han er ellers ikke vild med suppe. Så jeg havde også købt en stor, fed fastelavnsbolle til "aftenskaffen" hvis han nu var helt umulig :)
Opskriften hentede jeg inspiration til hos Tante Sød. Vi havde nogle dage forinden fået en lækker, helstegt kylling, så jeg havde gemt lidt af kødet derfra, så det var dejligt nemt. Desuden havde jeg nogle nøddeboller, der var ved at være ret kedelige. Dem skar jeg i tynde skiver, gned med olivenolie og dryssede med lidt salt og peber. Efter en tur i ovnen var de sprøde og lækre.

Svampesuppe med kylling (2 pers.)
250-300 g. kyllingekød
1 bakke svampe
2 løg
2 fed hvidløg
2 spsk. smør
½ l. god hønsebouillon
1-1½ dl. piskefløde
1 tsk. tørret timian
lidt citronsaft
salt, peber

Hak løg og pres hvidløg. Rens svampene og skær dem i passende skiver.
Smelt smørret i en gryde og steg løg og hvidløg heri til de er bløde og klare. Tilsæt svampene og steg yderligere 1-2 min.
Tilsæt kylling, bouillon og fløde og lad simre 5 min til det hele er varmet godt igennem.
Smag til med salt, peber og citronsaft. Server straks.

5 kommentarer:

Kristine (CookieCrumble) sagde ...

Gud hvor ser den dog ualmindelig lækker ud. Hvilke svampe brugte du? Bare champignon eller?

MissMuffin sagde ...

Det smagte også rigtig godt. Jeg købte sådan en bakke med svampemix, men den bestod faktisk nærmest ikke af andet end champignoner, så det kan du sagtens gøre. Det er noget billigere :)

Kristine (CookieCrumble) sagde ...

FEDT, så er der også råd til sådan en smækker-lækker sag på SU :D Hurraaaa :)

Kardemommefrøen sagde ...

Det lyder bare så en lækker suppe.
Og jeg har lige kogt kyllingefond, jeg tror at noget af den skal bruges til denne suppe.

Lena

MissMuffin sagde ...

Kristine, det er det nemlig :) Laer du så en kylling dagen/et par dage før, så er det jo ren stop-spild-af-mad OG SU-venligt:)

Lena, det lyder som en rigtig god ide. Den smager så skønt..