søndag den 26. september 2010

Pirogger..

Jeg har da helt glemt at blogge denne opskrift, som jeg fik afprøvet for efterhånden et par uger siden..
Opskriften er fra Amos "Den store bagebog 3- året rundt" og super nem at lave- selvom de måske ikke blev så pæne:)
For at lave dem bar en lille smule sundere, så brugte jeg fuldkornsdurrummel og det virkede fint..
Det er lækkert at ha med på madpakken sammen med lidt salat og der kan sagtens laves mange, for de kan fryses- jeg har stadig 2 i fryseren til en travl dag.
Fyldet kan være hvad som helst, bare det ikke er for vådt.
Jeg brugte rester fra køleskabet: løg, et par champignon, lidt frisk spinat, en rest feta, basilikumblade og et par soltørrede tomater.
En rest kødsauce, curry, et stykke laks eller nogle mosede kartofler med krydderurter kan også bruges..

Pirogger (5-6 stk)
250 g hvedemel
120 g durrummel
25 g gær
2½ dl lunken vand
1 tsk. salt
1 spsk. olivenolie

Opløs gæren i det lunke vand, rør salt og olie i og derefter melet.
Ælt til en glat og smidig dej.
Lad den hæve lunt og tildækket 1 times tid.
Rul dejen ud og udstik cirkler (jeg brugte en morgenmadsskål).
Fordel fyldet (ca. 1 spsk.) på halvdelen af hver cirkel og fold den anden halvdel over.
Pres siderne godt sammen med en gaffel og læg dem på en bageplade med bagepapir.
Bag dem 25 min ved 200 grader.

7 kommentarer:

Hanne K's verden sagde ...

Guf til en madpakke!!!!

Den positive vejleder sagde ...

Det siger jeg også! - Totalt guf - og meget bedre end de halvtørre sandwiches jeg får slæbt med i skole lige for tiden!

Anonym sagde ...

Uhm, den ser lækker ud den madpakke! Og ikke mindst indbydende.
Jeg er kørt surt i at smøre madpakke, fordi det altid er det samme kedelige. Men tror jeg vil bage pirogger i løbet af ugen. Tak for inspirationen :-)
Ha' en dejlig søndag.

MissMuffin sagde ...

Hanne, det er en god madpakke hvertfald- og tit er madpakken jo også højdepunktet på en arbejdsdag:)

Eva, jeg har som regel altid rester far aftensmaden eller en rugbrød og vegetarpålæg med, så det her er et herligt alternativ:)

Line, madpakker er heller ikke særligt inspirerende, men med en omgang pirogger er det ikke så sumt endda:)
Ha en dejlig søndag..

Janne B.T. sagde ...

Har svært ved at vurdere det ud fra billedet, men er de store?

MissMuffin sagde ...

Ja, de er rimeligt store..
Jeg kan hvertfald kun spise en og jeg er sulten når madpakken kommer frem:)

Piskeriset sagde ...

Ah, det er så retro og godt - minder mig om min barndom :-)

Jeg ved ikke, hvor mange gange jeg har tænkt på at lave det i løbet af det seneste år, og er der sket noget? Næ! Men så er det godt, at jeg kan nyde synet af dine pirogger ;-)