søndag den 9. marts 2014

Groft LCHF-sandwichbrød


Jeg er på 5:2 og flirter lidt med LCHF, så jeg er jo simpelthen så moderne:)
Jeg overgiver mig nok aldrig helt til LCHF selvom jeg godt kan mærke at det er godt for mig, for jeg elsker brød og kartofler. Og Nutella og Cola :)
Lotte spiser LCHF, så da hun kom til frokost bagte jeg dette LCHF-brød fra Jane Fabers nye bog. Det er groft sagt en bagt omelet med kerner, men det smager altså virkeligt godt, minder meget om brød, mætter meget og så er det nemt at lave. På sigt vil det være ret dyrt, men engang imellem vil det være en god og lækker løsning. Brødet er fladt og lige til at skære i firkanter, flække og fylde med gode sager.
Det er ikke så velegnet til Nutella eller syltetøj, for man kan godt smage osten deri.


Groft LCHF-sandwichbrød
5 dl. kerner
3 dl. revet ost
4 æg
2 spsk. creme fraiche 38%
35 g. smør
1 tsk. bagepulver
1 tsk. salt

Drys:
1 dl. græskarkerner

Bland alle ingredienserne godt sammen til en tyk grød.
Kom den i en lille bradepande med bagepapir. Glad overfladen med en våd dejskraber.
Drys med græskarkerner.
Bag brødet ved 170 grader i 30 min.
Lad det køle lidt af i formen inden det løftet over på en bagerist.
Opbevares på køl.



2 kommentarer:

Tante Sød..og den sure øko-citron... sagde ...

Spændende variant af stenalderbrødet - det lyder som ret meget ost, men jeg får da klart lyst til at prøve det. Er lidt nysgerrig på den bog faktisk!

MissMuffin sagde ...

Tante Sød, der skal tygges lidt mindre end ved det almindelige stenalderbrød og det er faktisk rart. Det er også lidt blødere, så det er nemmere at lave en sandwich ud af den. Ja, det er nok en del ost, men den er "limen" i brødet og tilføjer også en god portion fedt, ligesom man gerne vil have i LVHF:)