fredag den 9. juli 2010

Caramelized- onion dip...

Vi har grillet og nydt det lidt omskiftelige sommervejr i kolonihaven idag, rigtig skøønt!
Mad skal der til og vi tændte op i grillen.
Små pakker med kartofler og tomater, flutes fra fryseren, grillede gulerødder og en salat af babyleaves, spidskål, solsikkekerner, agurk og friske jordbær vendt i en dressing af hyldeblomstsaft, hvid balsamico, peber og raspolie. GUF! Kristian fik også spareribs fra Slagter Krabbe, som Emma misundte ham meget:)

Da jeg var i Bruxelles købte jeg et nummer af Martha Stewart "Living" under et kedeligt møde. (Godt mine lærer ikke læser med:))
Der var et par sider med lækre dip, så imorges da Kristian stadig snorkede under dynen, lavede jeg denne lækre løgdip, som helt sikkert er en godt alternativ til tzatiki og hvad man nu ellers plejer.
Det her er halv portion af den oprindelige, men der er hvertfald til en 4-6 personer.
Ifølge opskriften skulle der bruges fedtfattig græsk yoghurt, men nu havde jeg kun cremefraiche på lager, så den blev lidt mere fed.
Løgene skal egentligt bar blandes med de øvrige ingredienser, men fik en tur i blenderen, så "nogen" ikke opdagede at der faktisk var grøntsager i:)

Caramelized- onion dip (4-6 pers)
1 spsk olivenolie
700-750 g løg
1 tsk salt
1½ spsk vand
2-2½ dl græsk yoghurt
1 dl creme fraiche
1 spsk friskpresset citronsaft
lit chili og cayennepeber

Hak løgene meget fint.
Varm olien op i en gryde ved middel varme og kom løgene ved sammen med salt.
Steg dem i 35-40 min til de begynder at blive "karamelisseret", men uden at de tager farve.
Kom vandet ved og steg yderligere et par min.
Lad løgene køle af ca. ½ time.
Bland med de øvrige ingredienser og smag til- blend det evt. for en jævnere dip.
Lad køle helt af i køleskabet mindst en halv time- kan holde dig et par dage.

Tip: Kan bruges både som tilbehør til maden, som dip til grøntsager og chips og måske som vegetarpålæg- jeg gør hvertfald et forsøg.



5 kommentarer:

Malou Klidmoster sagde ...

Skøn ide - det lyder rigtig lækkert :-)

MissMuffin sagde ...

Det smager også rigtig godt..
Med lidt krydderurt (dild el. purløg måske) tror jeg den vil blive endnu mere lækker...

Hanne K's verden sagde ...

Lyder rigtigt lækkert ... hvordan er smagen - sødlig?
Hele tallerkenen ser dejlig ud :)

Piskeriset sagde ...

Ups... endnu noget til to-do-listen... det griber altså om sig det her... :-)

MissMuffin sagde ...

Hanne, løgene smager sødlige og cremefraichen lidt syrlig. Det smager faktisk meget ligesom sourcream and onion chips:) Der mangler bar noget krydderurt, så var den der sikkert:)

Piskeris, kender det jo alt for godt selv:)