mandag den 28. marts 2011

Spinatlasange med gulerødder og valnødder..

Normalt er jeg ret vild med vegetarlasange, men denne skuffede.
Den smager bestemt ikke dårligt, den var bar lidt trist og smagsløs:(
Kristian HADER spinat, så han var ude og smøre sig en ostemad efter ganske få lidende bidder:)
Opskriften er fra Magasinet Mad nr. 03/2011.
I stedet for revet mozzarella brugte jeg friske mozzarella, for jeg synes det giver en meget bedre smag og konsistens. Skulle jeg lave denne lansange igen skulle det være med en stærkere ost, da den ville give lidt tiltrængt smag.

Spinatlasange med gulerødder og valnødder(4 pers)
1 bdt. forårsløg
4 gulerødder
100 g. valnøddekerner
25 g. smør
2 spsk. hvedemel
6 dl. mælk
600 g. helbladet spinat fra frost
skal fra ½ citron
250 g. lasangeplader
200 g. mozzarella
salt, peber, muskatnød

Tilbehør:
Citronbåde
Sprød salat

Skær forårsløgene i tynde ringe.
Skræl gulerødderne og riv dem groft.
Hak valnødderne.
Smelt smørret ved svag varme i en tykbundet gryde.
Rør hvedemelet ud heri og spæd langsomt op med mælk under omrøring.
Kog saucen op, til den tykner lidt.
Tilsæt forårsløg og den frosne spinat og kog saucen op, til spinaten er optøet.
Smag til med salt, peber, citronskal og muskatnød.
Smør et ildfast fad med lidt smør eller olivenolie.
Kom et tyndt lag spinatsauce i bunden.
Kom derefter endnu et lag tomatsauce, revne gulerødder og mozzarella ovenpå.
Fortsæt indtil der ikke er mere- afslut med lidt spianatsauce og mozzarella.
Drys valnødderne over og dæk fadet til med stanniol.
Bag lasangen ved 200 gr. i 25 min.
Fjern derefterstanniolen og bag ydeligere 15 min.

8 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

Æv - den lyder ellers ret spændende :-/

Kan du ikke snige noget spinat i nogle grovboller? Så har han endnu sværere ved at smage spinaten :-)

Luise Sand sagde ...

Mums mums hvor ser det lækkert ud :)

MissMuffin sagde ...

Piskeris, valnødderne er også en dejligt knasende indslag, men den mangler bare smag..
Så vil han også godt spise det, men i store mængder som det her er de vidst li grænsen:)

Luise, det ser nemlig rigtig lækkert ud:)

Unknown sagde ...

Øv, det var ærgeligt.
Men fedt nok du skriver om den alligevel...
:-)

MissMuffin sagde ...

Det var lidt ærgeligt ja- den kan sikkert blive god sammen med en god, lagret ost men i den originale version er den lidt kedelig!

Mette sagde ...

Ser super lækkert ud.. Må jeg hellere prøve :)

Smagssag sagde ...

Ih, jeg sad og kiggede det nye Mad! blad igennem og faldt over denne opskrift og tænkte "åh hvor lækkert!!" men så kom jeg i tanke om, at jeg havde set du havde lavet den og ikke var vildt begejstret for den. Tror du den vil kunne redes med lidt chili og hvidløg? Evt. en ordentlig røvfuld krydderier?

Anonym sagde ...

Lasange?? Mener du ikke Lasagne?