torsdag den 28. februar 2013

Småkager med citron, vanilje og birkes


Det her skulle være blevet til de yndigste kringler, for jeg har nemlig købt en rigtig fin udstikker. Så jeg stak en masse kringler ud og så flød de allesammen sammen til ovaler i stedet! Altså!
Resultatet blev dog rigtig godt, for kagerne er søde, sprøde og karamelagtige med en dejlig smag af vanilje og citron. Lidt som en mellemting mellem en småkage og en cookie. De vil være perfekte til is og andre bløde desserter..

Småkager med citron, vanilje og birkes (3½ bageplade)
200 g. blødt smør
175 g. flormelis
250 g. mel
50 g. mandelmel
1 stang vanilje
3 spsk. birkes.
skal af ½ økologisk citron

Flæk vaniljestangen og skrab kornene ud. Mas dem sammen med lidt flormelis. Bland det sammen med resten. Bland birkes og citronskal heri.
Rør smørret blødt med flormelis.
Kom de øvrige ingredienser ved og ælt til en fast dej. Bliver den for fast tilsættes en smule vand.
Del dejen i 3 og lad dem hvilke i kølekskabet i 30 min.
Tag en klump dej ud af gangen, så den ikke bliver for blød.
Rul dejen tyndt ud med en kagerulle. Drys med lidt flormelis hvis den hænger meget ved.

Stik dejen ud i cirkler og læg dem på en bageplade med bagepapir. De flyder lidt ud under bagningen.
Bag dem i 6-8 min ved 200 grader til de er gyldenbrune.
Lad dem køle helt af på en bagerist inden de kommes i tætsluttende dåser.

8 kommentarer:

Marian N. Larsen sagde ...

Nøj de ser godt nok lækre ud. Mums....

MissMuffin sagde ...

Marian, de blev også super lækre:) Det er lidt svært ikke hele tiden at gå og nippe til småkagekrukken:)

Natasa sagde ...

De ser super gode ud alligevel!


:)

MissMuffin sagde ...

Natasa, de smager også super godt:)

Annemette sagde ...

Mmmm! Elsker citron i kager, sä det lyder som nogle smäkager der skal afpröves ;-)

Piskeriset sagde ...

Hvis du ikke selv havde sagt det med udstikkeren, så havde jeg ikke gættet, at der skulle være noget 'i vejen' med småkagerne - de ser ganske indbydende ud :-)

MissMuffin sagde ...

Annemette, så tror jeg godt du kan give dem en lille smule mere citron:) Jeg ved bare, at Kristian ikke bryder sig om hvis smagen bliver alt for gennemtrængende...

Piskeris, de blev heldigvis rigtig flotte alligevel, men det havde været finere med nogle små kringler:)

Lone sagde ...

Hvor er det ærgerligt, at det mislykkedes som kringlemodel. Men pyt, når bare smagen er god.
Jeg vil i hvert fald prøve dem. Det lyder spændende med birkes i småkager :-)