onsdag den 25. marts 2015

Sprød granola med banan og nødder

Sådan en farvestrålende omgang morgenmad med et blødkogt æg til er virkeligt et morgenmadshit:)

Hel boghvede bliver til den sprødeste, knasende granola og det er altså lidt svært ikke at blive afhængig!
Denne version har en rigtigt fin smag af banan og ristede nødder og er vidst en ny favorit herhjemme. Jeg laver hvertfald en portion hver evig eneste uge til de mange skålfulde smoothies vi spiser!
Hel boghvede køber jeg i Helsekosten. En stor pose (1 kg?) koster knapt 40 kr.
Smoothien er lavet af en pose frosne hindbær, 1 lille banan, 1 avocado, 2 spsk. olie og lidt vaniljesukker. Nogle gange kommer jeg også en skefuld chiafrø i.

Sprød granola med banan og nødder (1 stort glas)
2 modne, mosede bananer
1 dl. revet kokos
1 dl. hasselnødder, hakkede
½ dl. mandler, hakkede
4 dl. hel boghvede
2 tsk. vaniljepulver


Bland alle ingredienserne godt sammen.
Bred det ud på en bageplade med bagepapir og bag i ca. 45 min. ved 150 grader.
Rør i det undervejs. Det er meget vådt i starten, men det skal nok blive tørt og sprødt.
Lad køle helt af inden det kommes i et glas med låg.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Ser rigtig lækkert ud, jeg er lidt nysgerrig, når du skriver, at du laver smoothie af en pose frosne hindbær, det er jo nærmest blevet en dødssynd i disse dage med vores ven E-colibakterien… Jeg er pænt træt af det, idet jeg ellers købte poserne fra Anglamark med frosne hindbær og smed dem i blenderen. Nu tør jeg næsten ikke længere… Hvad bruger du ??

Mvh.
Sandra

MissMuffin sagde ...

Sandra, det tager jeg heeelt roligt. Jeg spiser både rå æg og rå bær. Hvis man tænker på få gange det egentligt sker i forhold til hvor mange bær der spises i Danmark. Eneste forbehold jeg tager er når det kommer til små børn. Har jeg små gæster til morgenmad, så koger jeg bærrene først og jeg serverer aldrig rå æg for gæster.
Og så bilder jeg mig ind, at risikoen for slemme bakterier også er mindre med økologiske bær (og æg), men det ved jeg ikke om kan videnskabeligt dokumenteres :)