søndag den 7. august 2011

Strawberry Moon Bakery's Whole Wheat Pizza Dough

 Vi har stadig gang i "projekt-tøm-køleskabet" og der var lidt, som der passende kunne bruges til pizzafyld:)
Denne gang prøvede jeg en opskrift fra bloggen "Take a Megabite", mest fordi jeg ikke kunne stå for navnet og så fordi den var langtidshævet.
Der skal bruges en fin og en grov fuldkornshvedemel, men jeg havde kun en fin udgave og erstattede den grove med fuldkornsdurum. Derfor brugte jeg også lidt mere mel, men prøv dig frem.
Pizzaerne blev fine, men jeg foretrækker stadig denne opskrift.
Vi fik 2 store pizzaer ud af denne portion og har stadig halvdelen tilbage, for den mætter rigtig godt!
Pizza 1 blev med tomatsauce, mozzarella, kyllingepølse, friske champignon og frisk timian.
Pizza 2 blev med tomatsauce, mozzarella, oksekød, tomater og frisk basilikum.
Begge blev for mit vedkommende toppet med brøndkarse og rød syre.
Rød syre er en krydderurt, som ligner skovsyre og altså ikke noget ulovligt:)

Strawberry Moon Bakery's Whole Wheat Pizza Dough
2 pakker tørgær
4½ dl. lunkent vand
4½ dl. fintmalet fuldkornshvede
4½ dl. groftmalet fuldkornshvede eller andet groft mel
4 spsk. olivenolie
2 tsk. salt
4 tsk. rørsukker

Start med at røre tørgær og sukker ud i den varme vand.
Lad det stå et øjeblik.
Rør herefter olivenolie og salt i.
Tilsæt melet lidt af gangen og ælt til du får en fast, smidig og lille smule klistret dej. Afhængig af melet skal du måske bruge lidt mere.
Smør en skål med olivenolie og kom dejen heri.
Dæk med husholdningsfilm og lad den hæve natten over i køleskabet.
Tag den ud en time før den skal bruges, så den kan nå at få stuetemperatur.
Tag dejen ud på et meldrysset bord, del den i to og rul den ud til 2 tynde bunde.
Placer dem på bagepapir og kom det ønskede fyld på.
Varm en bagesten op i ovnen ved 250 grader.
Lad pizzaen glide over på stenen (jeg gør det med bagepapir under) og bag så pizzaerne til bunden er gylden og sprød.

TIP: Den færdige dej kan fryses i op til 3 uger.

Jeg havde fuldkornshvedemel fra IL Fornaio på lager, som er ret fintmalet.
Finax laver en grov fuldkornshvedemel, men den havde jeg ikke mere af.
I stedet brugte jeg derfor fuldkornsdurummel.
Il Fornaio laver noget virkeligt lækkert mel. Måske er det lidt dyrt, men jeg synes det er så lækkert at bage med, at jeg gerne ofre de par ekstra kroner.
Ofte er det faktisk at finde på tilbud i Føtex, Kvickly og Fakta.
Deres pasta kan helt sikkert også anbefales nu hvor jeg er igang:)

4 kommentarer:

Xenia sagde ...

Herligt at du stadig anbefaler den 'gamle' opskrift - så behøver jeg ikke at skifte standardopskrift :) Jeg bruger også mel fra il fornaio, når jeg bager pizzaer :)

Dorte sagde ...

Er vildt sulten i dag efter rigtig mad - og så ser jeg denne her lækre pizza.....det er fandme bare så flot sat op altid hos dig hihi..... ku man lige spise et stykke - jep;))

Piskeriset sagde ...

Jeg har desværre ikke set det mel på tilbud, men nu vil jeg holde ekstra øje. Fuldkornsmelet er jeg til gengæld fast tilhænger af - det smager og mætter rigtig godt :-)

Lækre pizzaer I har smovset - eeelsker hjemmelavede pizzaer :-)

MissMuffin sagde ...

Xenia, den gamle er altså en vinder:)
Den er så nem og hurtig at lave, men sku du nu spise et helt fodboldhold af med pizzaer, så ville jeg nok vælge denne, for der er noget mere brød i..

Dorte, du sku være kommet forbi, for der var masser i overskud:)
Du ku endda også ha fået en madpakke med hjem:)

Piskeris, jeg har været ret heldig at finde det nogle gange til omkring 15-16 kr. pr. pose- en enkelt gang til 2 poser for 25!
Fuldkorndurummet er også helt fantastisk!
Jeg elsker også hjemmelavede pizzaer, det er nemt og hygligt:)