torsdag den 20. december 2012

Æble-og kanelmuffins med flødeostfrosting

Hermed sidste portion af de kager, jeg bagte da TV2Bord var her, nemlig en omgang æble- og kanelmuffins.
De er pyntet med lidt forskelligt marcipan, som er indfarvet med pastafarve, sukker og røde m&m's. Nemt og enkelt..
Når jeg bruger æbler i kage kan jeg godt li at bruge nogle, der er godt syrlige, så der kommer lidt modspil til al sukkeret, men det er op til en selv hvad man synes er bedst- og mske også, hvad frugtskålen nu rummer:)

Æble-og kanelmuffins med flødeostfrosting (10 stk.)
180 g. mel
185 g. sukker
1 tsk. bagepulver
1/4 tsk. natron
1 spsk. kanel
185 g. kærnemælk
1 lille æg
1/4 tsk. vaniljeekstrakt
35 g. smeltet smør
2 syrlige æbler, groftrevet

Frosting:
100 g. flødeost
50 g. smør
3-3½ dl. flormelis
½ tsk. vaniljesukker


Bland mel, sukker, kanel, bagepulver og natron i en skål.

Bland mælk, æg og vanilje sammen og pisk det herefter langsomt i dejen med en håndmixer.
Pisk til sidst smørret i- pisk kun til, at dejen netop er ensartet.
Vend æblerne i dejen.
Kom 10 muffinsforme i en muffinplade og fordel dejen heri.
Bag dem ved 170 g. i 20-25 min.
Lad dem køle af i pladen 5 min, inden de tages ud og afkøles helt på en rist.
Lav frostingen ved at piske alle flødeost, smør og vaniljesukker godt sammen. Pisk flormelis i lidt af gangen til konsistensen er passende.
Når kagerne er helt kolde smøres frostingen på toppen af hver kage og pyntes efter eget ønske.

3 kommentarer:

Tanja Agesen sagde ...

Hej Sabina

Jeg er helt pjattet med snemændene. Drysser du bare med lidt alm. sukker, inden du pynter med farvet marcipan?

Ved du om farven fra marcipanen trækker ud i frostingen, hvis kagerne pyntes dagen før de skal serveres?

Mvh. Tanja

Tanja Agesen sagde ...

Hej igen

Kunne jeg måske bruge fondant i stedet for indfarvet marcipan?

Mvh. Tanja

MissMuffin sagde ...

Hej Tanja

Ja, det gør jeg- et godt lag. Perlesukker vil også være fint tænker jeg og give et endnu mere "frostet look".
Jeg tror godt du kan risiskere at farven trænger ud, men bruger du fondant tror jeg det næppe- det smager bare ikke helt så godt:)
Eller så lav det hele klar dagen før og pynt dem lige inden servering. Jeg lavede selv pynten dagen før:)